• nenne31

Tips på bra järn tabletter...

Jag undrar om någon vet några bra järn tabletter som ej ger trög mage och gör att man får ont.
    Med mina andra två graviditeter åt jag hemofer och blev aldrig trög i magen märkte inget annorlunda alls.
    Denna gången äter jag Hemofer Plus och har jätte ont i magen och e jätte trög i magen så jag får ta laktulos varje dag,för att kunna sköta magen som jag ska.
    Detta har blivit väldigt jobbigt för mej med den ständiga magonten,så jag undrar om det finns nåt annat skonsamare som ni vet...

Tacksam för svar...
    V 14 Tredje barnet..
  • Svar på tråden Tips på bra järn tabletter...
  • Lundby87

Jag knaprar niferex men det är olika hur man reagerar på desas vissa har mer problem medans andra tycker dessa är bra. För mig funkar dom bra. Bm säger också att dessa skall vara milda.

• frau M

jag blev rekomenderad Niferex av min bm.
    Sedan drack jag även blodt plus. Magen mådde bättre när jag kompletterade med det... inte lika hård.. hade inga riktiga problem innan jag började dricka det heller iof, men det blev ändå lite bättre..

• mejram

Blutsaft

En bekant till mig opererades nyligen och förlorade en massa blod. Hon blev jättedålig av järntabletterna hon fick, testade en ny sort, men samma visa. Då köpte hon Blutsaft på hälsokosten och det gick hur bra som helst.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • siren

Enterokapsel Niferex 100 mg, blev jag rekomenderad då den skulle vara skonsam mot magen. Jag kände inte av den alls, ingen trög mage eller ont. Finns bakom disk på apoteket.

• nenne31
    Ok tack men jag läste precis ett annat inlägg här där det fanns massor av tejjer som blivit jätte dåliga av niferex så det vågar jag knappt prova nu ...men blutsaft ska väll vara milt el?
    V 14 Tredje barnet..
  • Lundby87

Tror mkt beror på vad man stoppar i sig. Jag tar min tablett innan sovdags så ev bi efekter inte skall märkas av Typ illamående.

• Jwa

jag äter niferex och har inga problem... hade problem med de första jag åt.. kommer ej ihåg vilka de  var.. men vart bättre sen jag börja med niferex..

• nenne31
    Okej aj mina har jag provat tat vid olika tillfällen o det kvittar jag har så himla ont i magen alltid men det kommer alltid typ 2 timamr fetre intaget av tabletterna....
    V 14 Tredje barnet..
  • Mamasita 07

Jag hade jättte mycket problem med niferex men det behöver ju inte vara så för alla, men jag rekomenderar Hemofer Plus....dom funkar bra för mig inga besvärliga biverkningar =)

*Mitt Lilla Hjärta * BF 25/8-07 Vi ska Få en pojke =)
  • MaddeK81

Blutsaft är det absolut mildaste! Jag lider av en tarmsjukdom och min läkare rekomenderade mig Blutsaft för att inte magen och tarmen ska bli upprörd.

• skrotomanen

Hemofer som man kan äta i början av gravditeten i kombination med Blufsaft fungerar bra om man reagerar på Niferex eller Duroferon. Iaf för mig.

• Victors Mamma Tess

Är du säker på att det inte är laktulosen du får ont av? Jag drack sån och fick såna smärtor i magen men när jag slutade med laktulosen så försvann även det onda! Hallelujah! Nu äte jag duroferon och dricker MASSA vatten och magen fungerar. Inte perfekt men mycket bättre än tidigare!

• artep55

Lactulos kan i vissa fall bli beroende framkallande, dvs dina tarmar kommer inte att kunna sköta sig självt om du fortsätter att ta dessa droppar VARJE dag. Ät fibrer i stället, lactulos är ju laxermedel och ska användas som en högst till fällig lösning. Själv dricker jag katrinplommon juice när det behövs, inte så gott men man vänjer sig, plus att det funkar! Jag äter Niferex, enda järntablett jag någonsin kunnat äta, funkar toppen!

• bimmer

Friggs brustabletter med järn+c-vitamin tycker jag om

• Pernilla3

Anledningen till att vissa är mildare mot magen är att de inte innehåller lika mycket järn som tex niferex. Det är just järnet som är bråkigt mot magen. har magkatarr och klarar inte järntabletter så bra. har försökt utan men hade 102 sist så nu måste jag äta niferex. frågade om blutsaft och min bm sa att hela flaskan i princip motsvarar en järntablett i princip alltså inte vidare mycket. likadant med hemofer där en tablett innehåller 9 mg järn och niferexen innehåller 100 mg järn. Lite skillnad alltså..så det finns en anledning till biverkningarna och till varför man blir rekomenderad just niferex. Börja ta 10-11 hemofer-tabletter om dagen så får man samma dos som en niferex och då får man nog en hel del biverkningar också skulle jag tro.

• msister

Jag käkar Duroferon (mån & fre 2 tab) & har inte känt av nånting och järnvärdet har äntligen blivit normalt. Käkar även mycket rotsaker som hjälper magen att hålla i gång.

varadis skrev 2007-07-08 23:14:13 följande:
    Okej aj mina har jag provat tat vid olika tillfällen o det kvittar jag har så himla ont i magen alltid men det kommer alltid typ 2 timamr fetre intaget av tabletterna....
  • nenne31
    Jag har fått ont även innan jag tog laktulosen...men jag blev rekomenderad att sluta med järn över huvudtaget och sedan ta blutsaft....
Svar på tråden Tips på bra järn tabletter...