• MrsNelson

min kisse är kletig i öronen, skabb?

Såg igår kväll att min ena katt har mörkbrunt gegg i ena örat...huuu öronskabb var det första jag tänkte...
    Torkade ur örat med matolja igår kväll och en gång till imorse, ska ringa veterinären och höra med dom, men dom har inte telefontid förrens imorgon. Dåligt, men så är det.
    Så jag tänkte höra med er om tips, hur ser man att det är skabb? Vad kan jag göra tills jag fått tag i vetten?
    Vad gör veterinären för att konstatera skabb? Måste man åka dit? Eller kan man behandla själv? Måste den andra katten jag har behandlas samtidigt? Vad kostar veterinärbesök+ behandling på ett ungefär?
    Tacksam för minsta lilla svar och tips!

• Svar på tråden min kisse är kletig i öronen, skabb?
  • MrsNelson

ingen?
    Googlar för fullt om öronskabb, läste på en sida att man kan behandla själv genom att droppa frontline rakt i öronen, om man är säker på att det är skabb...låter som att det borde svida något fruktansvärt i öronen.... någon som vet?

• Banankakan

Det kan mycket väl vara öronskabb, har du inte märkt om kissen kliar sig mycket i öronen?
    Man behöver inte åka till veterinären för att få det bekräftat. Precis som du säger så behandlar man det själv, och även om man använder det mot skabb så är det ingen fara för katten om det nu inte skulle vara skabb.
    Veterinären kommer ändå bara säga att du ska köpa frontline, eller något liknande.

• LyNxQ

Det hörs ju som öronskabb iallafall..
    Vår katt hade det en gång när jag var liten, då vet jag att vi droppade i nåt och liksom görade runt med örat lite...
    Ska kolla en grej, återkommer

• LyNxQ

I min kattbok står:

Öronskabb orsakar klåda och huvudskakningar, använd specialmedel ordinerat av veterinär.
    Använd dropparna tills de tagit kål på nästa skabbgeneration. Det kan dröja ända upp till 6 veckor innan de kläcks.

Frontline finns väl fortfarande bara som pipetter?? Det kanske finns nåt bättre mot öronskabb på apoteket?

• Moi

När mina kissar haft öronskabb har jag gjort följande och det funkar utmärkt:

*Köper frontline för katt
    *Tvättar öronen noga med ljummet vatten, bomull och tops.
    *Tar en av de tre tuberna med frontline och har hälften i vardera öra.
    *Låter örat vara i 3 veckor.
    *Upprepar samma procedur igen.
    *Väntar ytterligare 3 veckor och gör samma sak igen.
    *Nu är kartongen slut och öronskabben har alltid varit puts veck vid det här laget!

Katten kommer trotsa och ha sej när man gör rent, för det gör lite ont. Men ni ska inte hålla på med öronen alls mellan dessa behandlingar.

Detta funkar! *Promise*

• Moi

Fick detta rekomenderat av min veterinär. Så det är absolut okej från veterinärens "håll" att göra såhär!

• MrsNelson

ok, jo han kliar ju såklart lite mer än vanligt men inte fruktansvärt mycket, men han har örat lite hängande och skakar på huvudet en hel del, så man märker ju att det är något som inte stämmer med örat!
    Han är ute nu, men när han kommer in så ska jag se om jag kan se något som rör sig i gegget, läste på en sida att man kunde se skabben mot ett mörkt underlag med förstoringsglas!
    det skulle för katternas skull vara bra om man inte behövde åka till veterinären utan kan behandla själj hemma för vi har 7 mil dit och katterna tycker inte om att åka bil..

• Jomppelina

Det är inte alltid som katter har besvär av öronskabb, och de har ofta skabb så det är inget konstigt om det är en utekatt.

det brukar vara brunt och lite grynigt, ibland kan det lukta lite, men inte alltid.

Brukar få recept på fucidin och behandla i tio dagar och sen är det borta till nästa gång. Finns det fler husdjur så brukar min vetrinär rekommendera att köra en behandling på allihop samtidigt.

• MrsNelson

Moi
    Ok, hur gör du när du gör rent öronen med vatten, bomull och tops?

Svar på tråden min kisse är kletig i öronen, skabb?