• Fidelis ad urnam

Hur ska jag göra väggen mindre kal?

Jag har ÄNTLIGEN blivit av med min fula fula tv-möbel modell XXL!
    Idag ska vi till IKEA och köpa:
    www.ikea.com/PIAimages/60206_PE166210_S4.jpg
    och till den:
    www.ikea.com/PIAimages/32651_PE099369_S4.jpg
    16cm höga.

Bänken är 1,90 bred och kommer bli 51 cm hög.
    På den kommer TVn, DVDn och videon stå, kanske någon växt eller ram eller så.
    Men hur ska jag få väggen att bli mindre kal?
    Den kommer kännas ganska kall och tom, även när vi har tapetserat om den (det ska upp en nästan svart fondvägg) kommer den kännas tom.
    Har ni några bra idéer?

Bild i mitt album, under vardagsrum,
    www.familjeliv.se/krypin/fidelis_ad_urnam/gallery/phpp1vyo4.jpg

tacksam för tips och idéer.

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Svar på tråden Hur ska jag göra väggen mindre kal?
  • Lola Jämtland

Som så många andra har...tavellist med tavlor eller ljuslyktor....

• Fidelis ad urnam
    Lola Jämtland skrev 2007-07-09 13:19:18 följande:
    Som så många andra har...tavellist med tavlor eller ljuslyktor....
    Det är just det, jag tror inte jag vill ha tavlor bakom TVn eller över TVn då detta kan skapa ett plottrigt intryck.
  • Marres Killar

Antingen kan du ha fina tavlor, eller ljus på var sin sida... eller ha en sån där.... bräda man har på väggen och man kan ha ramar, små ljus eller nåt på. men jag skulle måla eller nåt den väggen... ser så kallt i med vitt tycker jag....

♥ a clean house is a sign of a broken computer ♥ Stolt pojkmamma ♥
  • Fidelis ad urnam
    Marres Killar skrev 2007-07-09 13:24:09 följande:
    Antingen kan du ha fina tavlor, eller ljus på var sin sida... eller ha en sån där.... bräda man har på väggen och man kan ha ramar, små ljus eller nåt på. men jag skulle måla eller nåt den väggen... ser så kallt i med vitt tycker jag....
    Läste du hela TS?
    Som jag skrev till Lola, jag vill inte ha tavlor över eller runt TVn då detta, enligt mig, skapar ett plottrigt intryck.
    Vill ha mer originella idéer.
  • Marres Killar
    Fidelis ad urnam skrev 2007-07-09 13:25:10 följande:
    Läste du hela TS? Som jag skrev till Lola, jag vill inte ha tavlor över eller runt TVn då detta, enligt mig, skapar ett plottrigt intryck.Vill ha mer originella idéer.
    Vad menar du med orginella ideer då?
  • Fidelis ad urnam
    Marres Killar skrev 2007-07-09 13:33:16 följande:
    Vad menar du med orginella ideer då?
    Jag vet inte riktigt.
    Det jag vet att jag inte vill ha är iaf tavlor osv runt TVn.
    Sedan ogillar jag tavellister.
  • sanna 27

Jag skulle köpa om jag var du en rislampa på fot! En ganska stor sådan och en stor palm med en korgkruka att ha den i ...de blir skitsnyggt och ett stilrent intyryck

• Marres Killar
    Fidelis ad urnam skrev 2007-07-09 13:36:04 följande:
    Jag vet inte riktigt.Det jag vet att jag inte vill ha är iaf tavlor osv runt TVn.Sedan ogillar jag tavellister.
    Okej... lycka till med väggen då, har inga mer ideer till dig...
  • Lola Jämtland
    Fidelis ad urnam skrev 2007-07-09 13:38:06 följande:
    I bröllopspresent från några av våra närmsta vänner fick vi en värmeljushållare vid namn Oändlighet och den vill jag ha upp på väggen. Men det är väl så långt jag har kommit i min planering www.familjeliv.se/krypin/fidelis_ad_urnam/gal...
    Aha, en sån som alla andra har oxå.

Räcker det inte med den då o nån väggampel bredvid?
  • Fidelis ad urnam
    Lola Jämtland skrev 2007-07-09 13:40:02 följande:
    Aha, en sån som alla andra har oxå. Räcker det inte med den då o nån väggampel bredvid?
    Anledningen till att jag vill ha upp den är för att vi fick den i bröllops present, men saker jag ska köpa in till hemmet vill jag ska vara lite annorlunda, eller jag vet inte vad jag vill!
    Har världens beslutsångest!!!!
  • Fidelis ad urnam

och just denna modell har inte alla, de köpte den av en smed i Haparanda.
    Men jag vet att själva grundmodellen är vanlig

• flixflax

Sätt ett tygstycke från golv till tak bakom tvn. Så det blir en typ at fondvägg.

• Fidelis ad urnam
    flixflax skrev 2007-07-09 14:07:35 följande:
    Sätt ett tygstycke från golv till tak bakom tvn. Så det blir en typ at fondvägg.
    Vi ska tapetsera väggen i en nästan svart tapet, när vet jag inte men det kommer
  • mammatotoo

Du kan ju tex göra en (du väljer själv formatet) spännram och stämpla fast nått snyggt tyg men en ljusslinga bakom

• Beatrize74

Ibland blir det rackarns "Svensson" med alla mediamöbler och fondväggar.

Jag skulle försöka bryta av helt och göra något oväntat....jag skulle försöka få ut mediamöbeln mitt i rummet på något sätt och få bort soffor och mediamöbler från väggarna.

På den svarta väggen skulle jag sedan blåsa upp två fototapetvåder med svartvitt, läckert motiv, med en bits mellanrum. "Oändlighet" skulle jag försöka sätta någonstans på något av motiven - ute på "havet"? I magtrakterna på någon Marilynfigur eller något? I mitten på en stor svartvit tärning (eller vilket motiv man nu kan ha valt)

Mittemellan dessa två fototapetvåder skulle det vara snyggt att på något sätt få till en ljuspelare av något slag.

• elims

Häng den där ljushållaren någon annanstans i huset och....

....Spraya en stor gren med svart sprayfärg, ringla en svart ljusslinga runt och sätt upp snett ovanför TVn.

eller

Tryck ett fint och personligt citat i stor stl i vitt (?)

eller

Häng EN jättetavla (ev rektangular, liggandes) i svart ram snett ovanför TVn.

Sätt och ställ inte allting för ordnat...det är inne med assymetri

annorlunda förslag nog??

• meya

Varför inte välja en ganska mönstrad tapet så känns det mindre kalt? Midbec har superfina!

• elims

och så kanske mna skulle stava rätt också
    Asymmetri.

Svar på tråden Hur ska jag göra väggen mindre kal?