• Miz84

Vad avgör hur stor bebis blir?

Jag har en liten fråga, man läser ju om bebisar som har fötts som väger  2500 g och såna som är 4700 gram, vad är det som avgör hur stor bebis blir? Vad kan man göra för att minska risken att föda ett stort barn? Är som sagt livrädd för att föda ett stort barn!

• Svar på tråden Vad avgör hur stor bebis blir?
  • KattenEnzo

Nåt som kan ha direkt påverkan e om man t.ex. får grav.daibetes, då kan barnet bli större.

Ibland hör man ju talas om att just socker (i allmänhet; godis och fruktsocker) skulle kunna påverka barnets storlek/vikt men jag har inte vetenskapliga belägga för detta!

E också lite nervös för att få ett stort barn! Pappan är 1.95 och vägde nästan 5kg när han föddes... Kanske en sån sak kan påverka också? Huga

• Miz84

OK gravdiabets har jag inte, men äter väl inte så jättenyttig mat än så länge..
    har börjat precis att mäta magmåttet å ligger på 26 i v. 24-25...om man har för högt magmått innebär det då att man får stora barn? en kompis låg över kurvan hela tiden å födde ett barn som vägde 3200 g helt normalt ju..

• KattenEnzo

Nej det tror inte jag heller! SF-kurvan verkar leva sitt eget liv, där tycker jag jämt att man hör om stora SF-mått men att det blev ett "normalstort" barn. Och även tvärtom! Där beror det nog mer på hur barnet ligger, etc... Och ditt SF-mått låter ju helt medel! Men om man har stort SF-mått kan de ju ibland rekommendera tillväxt-UL, bara för att kolla. Min syrras andra barn var stort (4,8 kg) och hon får automatiskt tillväxt-UL nu i sin tredje graviditet.

• linus mam

Jag kan bara säga att jag är i vanliga fall lång o smal och barnmorskan uppskattade babyns vikt till ca 3-3.5 kg. Min Sf mått var exakt på kurvan.

min bebbe föddes 11 dagar över tiden och var 55 cm lång och 4680 gram!! Barnmorskan på förlossningen blev helt paff o frågade var jag gömde denna gosse.

Kan tillägga att jag visste ju inget om detta innan så jag födde utan någon bedövning. Hade lite lustgas på slutet. det gick hur bra som helst.

är i vecka 34 nu med andra babyn och fick göra test för graviditetsdiabetes, men jag hade nästan för bra värden enligt barnmorskan. Så inte hade det med det att göra.

Bra moderkaka och näringstillförsel till babyn enligt barnmorskan.

Men så länge man inte har diabetes och så länge förlossningen går bra så är det ju jätte skönt med en större baby, min lille höll huvudet direkt osv,

• linus mam

fast kan tillägga att min son låg på "nomralkurvan" för nyfödda ändå, fast högst upp eftersom han var så lång.

• linus mam

ja just det ja, glömde säga att jag är vegetarian fast började äta fisk när jag väntade första barnet, så hur kan det ha att göra med att äta onyttigt? vegetarisk mat är inte direkt fett.

• Malhin

min yngsta dotter vägde nästan 5kg när hon föddes... anledningen till att hon blev stor var för att jag åt frukt, vilket jag inte fick göra...
    sen som någon innan sagt så spelar rgav.diabetes in och socker...

Svar på tråden Vad avgör hur stor bebis blir?