stuvning till varma mackor!
tänkte göra varma mackor med svamp stuvning ikväll problemet är bara att jag inte har en aning om hur man gör en god stuvning=)!
Skulle vara tacksam för svar!
tänkte göra varma mackor med svamp stuvning ikväll problemet är bara att jag inte har en aning om hur man gör en god stuvning=)!
Skulle vara tacksam för svar!
Det är jättelätt
man går bara till en mat-affär å köper den stuvningen man vill ha
Smält en klick smör eller margarin i en kastrull. Rör ner så mycket mjöl som "går". (Som smöret räcker till.) Slå på lite mjölk i taget och rör/vispa ordenligt till en slät smet. Värm upp och rör hela tiden. Slå på mer mjölk tills du har fått lagomkonsistens.
Ta undertiden fram en (eller flera) burkar kantareller (eller vad du nu vill ha). Öppna burken och häll spadet i en stekpanna. Häll ut kantarellerna på en skärbräda och dela dem lite. (Några brukar vara ruskigt stora.) Häll i kantarellerna i stekpannan och stek tills vattnet ångat bort plus lite till. Häll i en klick smör och fräs dem i.
Häll i svampen i stuvningen och rör ordentligt. Smaka av med salt och peppar och låt den gärna stå en stund.
"Fuskstuvning"
Fräs upp svamparna i fråga
Hä i Creme Fraiche (så det ser lagom mycket ut jämfört med svamparna) och låt det bli varmt och såsigt.
Strö ner lite mjöl, om du vill ha "fastare" konsistens.
Droppa i lite soja, för färg och sälta.
Du kan också steka svampen i pannan,med gott om smör.När den är klar så pudrar du över mjöl ett par MSK.Rör lite,sen spär du lånsamt med mjölk.Salt och peppar på svampen innan.Smaka av.
Lite soya är gott.Du kan ha en finhackad halv lök i svampen också!
Jag brukar göra Timberhochmandies variant.
Ett tips, som för övrigt har blivit favoritmat för sambon när han kommer hem sent på fredagarna efter att ha jobbat borta hela veckan, är just varma mackor med svampstuvning. Jag gör som timberhochmandie, men lägger till lite soya. Samt att jag strimlar salami som jag lägger på brödet innan stuvningen (Liedls light salami). Jättegott!