Är Mary Kay ett pyramidspel?
Nej, inte vad jag vet?
Varför undrar du?
Nej de hoppas jag verkligen inte eftersom jag köper deras produkter..
Nej! Tack....
Jag tycker inte heller det, har lite diskussioner med en kompis. Jag har lite svårt för att formulera varför dom inte är det bara.
Varför "rekryterar" man nya till att sälja Mary Kay, tjänar inte "dom" pengar på att fler börjar sälja osv....
Jo men om t.e.x en kompis rekryterar MIG, då förlorar hon ju en kund (mig) såvida HON inte tjänar på att jag köper produkter...
Beror på hur man menar. De som säljer MK får bonus och provision på att få in andra i företaget, och de får bonus på "teammedlemmarnas" inköp. Den som är över en annan tjänar alltså på vad den under köper in. Detta ska vara "ersättning" för att de hjälper folk mot sin egen framgång, men de tjänar förstås också på det själva.
Beror på hur man menar. De som säljer MK får bonus och provision på att få in andra i företaget, och de får bonus på "teammedlemmarnas" inköp. Den som är över en annan tjänar alltså på vad den under köper in. Detta ska vara "ersättning" för att de hjälper folk mot sin egen framgång, men de tjänar förstås också på det själva.
Så länge det inte utgår nån slags bonus på att man rekryterar folk så kan det ju knappast vara pyramidspel det är frågan om.
För att det ska vara pyramid så ska du ju tjäna på att rekrytera o ta en andel av de du tar in o det dom säljer.
Det låter ju som Natures Own ungefär, om jag som återförsäljare av MK värvar en kompis som också börjar sälja MK, då ligger hon "under mig" i pyramiden och jag tjänar litegrann (bonus, procent, provision eller nåt) på allt hon säljer. Eller har jag missuppfattat?
Som jag har förstått det fungerar det likadant som Nature's Own.