• Anonym

Vet inte hur jag ska göra... hjälp! hunden gnäller..

Jahapp..

Såhär ligger det till, jag är ute mycket mycket med min hund, därav har den en del päls, han är även välpälsad, extremt välpälsad, har nästan för mycket päls om man kan ha det!

Vilket som, detta gör att han inte trivs inne, blir o ligga och flåsa bara, så han brukar vara ute, dock så har vi inte hunnit sätta upp staketet än, så han går på snöre!
    Men när han ser en katt tex, gnäller han, sedan försätter han att smågnälla lite!
    han säger även till om han mot förmodan skulle fastna!

Så idag, dottern gjorde illa sej, började blöda och ha sej, hunden gnäller för han fastnade, dottern hysterisk blöder och ja jag kunde inte bara släppa hon och gå ut till hunden, så när jag äntligen fått allt lungt 10 minuter senare och tänker gå ut till hunden, hade sedan tidigare kollat ut och sett att han satt inte fast allvarligt, utan snöret satt runt en buske, och han hade så han kunde springa lite!

Vilket fall som, får ett telefon samtal av en granne, som gnäller ringer och säger att hundar är flockdjur osv och ska inte sitta ute och gnälla!
    Blev så irriterad, ska jag tvinga han att vara inne, och pinas pg av att det är varmt?
    vi har säkert 30 gradet inne just nu!..
    Och han vill ut, kommer han in ligger han och flåsar, och lägger sej vid dörren!
    På nätterna är det lungt, för då är det svalare, sedan kan vi sätta på luftvärmepumpen på lite svalare, typ 18grader eller något, och låta han bara vara i hallen, så det inte blir kallt i hela huset!

Men det känns förjävligt, att dom ringer sådär! tar åt mej som sjuton, vet att det kanske är fel att låta han sitta ute, men han vill ut... han trivs inte inne, och jag kan inte vara ute med han hela tiden!

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska göra... hjälp! hunden gnäller..
  • Tainted

kan du inte raka hunden? finns ju ingen mening att den ska må dåligt... inte raka av allt alltså men lämna nån cm päls...

• Emab

Trimma ner honom och aktivera på promenader. Göm godis i träd, balansera, sök köttbullar i högt gräs. Promenader bör ske morgon och kväll när det är svalt ute...

• Anonym

Han behöver sin päls, då vi håller på och tränar, är ute i skogen osv..
    Sedan håller jag på att ställa ut han en del, så kan inte raka av han heller!
    Men sant, jag vill heldre att han mår bra än att han lider!

Han trivs ute, och ja det är inte ofta han gnäller, men när han gör det, så håller han på ett tag, vist det är ett flockdjur, man jag kan inte tvinga han till att inte vara ute, när han vill det, och även mår bra av att vara ute..

Är kluven, vet inte riktigt hur jag ska göra, kanske man kan "tunna" ur pälsen lite bara, finns väll sådana där urtunnare? har för mej att vi använt det på en annan hund..
    Hm att jag inte tänkt på det förut..

• Emab

Han behöver väl inte pälsen nu på sommaren? Den växer ju ut...

• Leonie
    Anonym skrev 2007-07-10 11:11:50 följande:
    Han behöver sin päls, då vi håller på och tränar, är ute i skogen osv.. Sedan håller jag på att ställa ut han en del, så kan inte raka av han heller!Men sant, jag vill heldre att han mår bra än att han lider!Han trivs ute, och ja det är inte ofta han gnäller, men när han gör det, så håller han på ett tag, vist det är ett flockdjur, man jag kan inte tvinga han till att inte vara ute, när han vill det, och även mår bra av att vara ute.. Är kluven, vet inte riktigt hur jag ska göra, kanske man kan "tunna" ur pälsen lite bara, finns väll sådana där urtunnare? har för mej att vi använt det på en annan hund.. Hm att jag inte tänkt på det förut..
    Förstår inte heller varför han behöver pälsen för att ni tränar?? Då blir han ju bara ännu varmare! Såklart ska ni inte raka av allt, lämna någon/några cm och tunna ur, som du skriver.
    Min mamma klipper alltid deras hund på sommaren, den är egentligen långhårig men hon trimmar av allt utom nån cm, han blir urgullig!
  • Anonym

Prova att göra ngt åt pälsen. Jag har sett många rakade hundar under sommartid. Den växer ju ut som sagt. Knepigt gnällig granne??! Vad är hans/hennes problem?? Strunt i grannen.

• Anonym

När vi tränar, så går vi ofta ner i dyhål, osv, vi är ute i skogen, och vi tränar oftast tidigt på morgonen, och sent på kvällen, då det är kyligare ute.. Fast ja, han behöver knappast så mycket päls han har nu..  
    ska försöka tunna ur den!

Vet inte riktigt hur en vit herdehund skulle se ut om man klippte den

Han är tre år nu, och har alltid haft sådär tjock päls, fattar inte varför, då ingen annan i hans släkt har det.. hm!

han har mycket underhull, som jag tänkte jag skulle försöka tunna ur en del.. får se hur det går!

Fega granne dessutom, ringde på hemligt nr!

• bianca55
    Anonym skrev 2007-07-09 16:18:02 följande:
    Jahapp..Såhär ligger det till, jag är ute mycket mycket med min hund, därav har den en del päls, han är även välpälsad, extremt välpälsad, har nästan för mycket päls om man kan ha det!Vilket som, detta gör att han inte trivs inne, blir o ligga och flåsa bara, så han brukar vara ute, dock så har vi inte hunnit sätta upp staketet än, så han går på snöre!Men när han ser en katt tex, gnäller han, sedan försätter han att smågnälla lite!han säger även till om han mot förmodan skulle fastna!Så idag, dottern gjorde illa sej, började blöda och ha sej, hunden gnäller för han fastnade, dottern hysterisk blöder och ja jag kunde inte bara släppa hon och gå ut till hunden, så när jag äntligen fått allt lungt 10 minuter senare och tänker gå ut till hunden, hade sedan tidigare kollat ut och sett att han satt inte fast allvarligt, utan snöret satt runt en buske, och han hade så han kunde springa lite!Vilket fall som, får ett telefon samtal av en granne, som gnäller ringer och säger att hundar är flockdjur osv och ska inte sitta ute och gnälla!Blev så irriterad, ska jag tvinga han att vara inne, och pinas pg av att det är varmt?vi har säkert 30 gradet inne just nu!.. Och han vill ut, kommer han in ligger han och flåsar, och lägger sej vid dörren!På nätterna är det lungt, för då är det svalare, sedan kan vi sätta på luftvärmepumpen på lite svalare, typ 18grader eller något, och låta han bara vara i hallen, så det inte blir kallt i hela huset!Men det känns förjävligt, att dom ringer sådär! tar åt mej som sjuton, vet att det kanske är fel att låta han sitta ute, men han vill ut... han trivs inte inne, och jag kan inte vara ute med han hela tiden!
    Kan ni inte bygga en rastgård så han inte fastnar, t.ex med kompostgaller. funkar hos oss.
  • J3NNY

Raka inte pälsen på hunden.
    Det är ju djurplågeri!

Vet en person som rakade av pälsen på sin Samojed *stavning*
    Stackars hund säger jag bara!!!

• Anonym

Om du köper en speciell sax som tunnar ur håren så kanske han mår bättre sen. Såna saxar finns att köpa på djuraffären. Du kan ju också ringa en hundtrimmare och fråga hur du ska göra.

• Leonie
    J3NNY skrev 2007-07-12 11:00:54 följande:
    Raka inte pälsen på hunden. Det är ju djurplågeri! Vet en person som rakade av pälsen på sin Samojed *stavning* Stackars hund säger jag bara!!!
    Av vilken anledning är det synd om hunden? (Frågar alltså av nyfikenhet
  • J3NNY

Leonie

Utan päls så kommer hunden bli solbränd och plågas därmed för att det bränner och blir för varmt.
    För är pälsen lång så fläktar ju den en aning.

Det hände personen som rakade sin hund, den blev totalt sönderbränd i huden och kunde inte alls vara i solen förens pälsen växt ut igen.

Så alla nakenhundar har ju i regel nån tröja eller solskyddsfaktor på sig, men det blir ju svårt att smörja in en luddig pälsboll..

Däremot rådet med en sak som liksom tunnar ur pälsen som vissa här skrev är en JÄTTEBRA idé..

• Leonie
    J3NNY skrev 2007-07-12 11:45:04 följande:
    LeonieUtan päls så kommer hunden bli solbränd och plågas därmed för att det bränner och blir för varmt. För är pälsen lång så fläktar ju den en aning. Det hände personen som rakade sin hund, den blev totalt sönderbränd i huden och kunde inte alls vara i solen förens pälsen växt ut igen. Så alla nakenhundar har ju i regel nån tröja eller solskyddsfaktor på sig, men det blir ju svårt att smörja in en luddig pälsboll.. Däremot rådet med en sak som liksom tunnar ur pälsen som vissa här skrev är en JÄTTEBRA idé..
    Ok, trodde inte att du menade bokstavligen rakat, utan mer trimmat!
  • J3NNY

Leonie:

Du kan ju raka på olika sätt, dom jag kände tog en trimmer och gjorde pälsen några millimeter kort.
    Alltså int helt skinhead..

• Leonie
    J3NNY skrev 2007-07-12 12:36:17 följande:
    Leonie: Du kan ju raka på olika sätt, dom jag kände tog en trimmer och gjorde pälsen några millimeter kort. Alltså int helt skinhead..
    Jag föreställde mig en helt naken samojed, inte en vacker syn precis!
    Men visst kan de bränna sig även med en kort päls. Urtunning är nog det bästa alternativet!
  • Emab

Saxen man kan köpa heter effeleringsax(osäker på stavningen), finns i djuraffärer.

Svar på tråden Vet inte hur jag ska göra... hjälp! hunden gnäller..