• Cappuccina

Civilekonom

Är snart färdig civilekonom - har läst tre år - och funderar som mest över om jag ska läsa till ett fjärde magisterår eller inte... vad gör mig mest attraktiv på arbetsmarknaden?

Främsta skälet till att jag inte vill läsa mer är att jag inte vill ta mer studielån, och i det här läget tror jag det är mer utvecklande att jobba än att läsa ett år till.

Jag struntar i om jag får börja som ekonomiassistent och jobba mig upp, jag vill bara ha ett jobb inom ekonomi, vad som heslt egentligen, man kan alltid jobba upp sig sen.... vad för slags lön kan jag förvänta mig? Hur ser marknaden ut för nyutexade ekonomer idag? Är det svårt att få jobb?

Någon därute som vet?

• Svar på tråden Civilekonom
  • Klaras mamma

Vilken skola har du läst på?

• Man80

Det är ganska svårt att få jobb som är annat än just "ekonomiassist" jobb, dvs stå bakom en kassa på en bank och ta emot pengar. Känns ganska meningslöst att ha pluggat tre år för att arbeta som kassör. Men någonstans måste man ju få in foten. Förvänta dig en lön på 19-20 k för den sortens jobb.

Mycket beror på dina betyg, uppsats, nätverk, universitet och tur om du lyckas få jobb. Det fjärde året gör att du definitivt blir mer attraktiv.

• Kanelflicka

Det beror på... Civilekonom är ett känd varumärke i Sverige, men utomlands vet inte folk vad det är... Så master examen är lättare att förstå.

Sedan beror det på vilken inriktning du har och var du fick din utbildning.

Men man ska också tänka på att man ska studera om man vill, man ska lyssna på sig själv och inte bara till marknadens behov

• Klaras mamma

Av egen erfarenhet (har suttit med i rekryteringsgrupper och anställt "juniorer") är det inte alltid antal poäng som är avgörande, utan hur pass "hungrig" man är, huruvida man har arbetat vid sidan av studier eller om man har presterat bra betygsmässigt. Men vill du arbeta med ngt som är högre än ekonomiassistent (nu och på sikt), skulle jag ändå rekommendera ett magisterexamen för att inte behöva ta den långa vägen sedan.

Svar på tråden Civilekonom