Jo, jag svarade nog på någon tråd här om T18 i höstas. Är annars inte särskilt aktiv i forumen...
Magnus mår som sagt var jättebra - visst är han sen i utvecklingen och visst är vi oroliga över hans hjärtfel (där hoppas vi på att snart få ett svar från läkarna om man tänker operera eller om trisomi 18 är ett oöverstigligt hinder för svensk sjukvård), men han växer duktigt (7.7kg och 75cm nu jämfört med 2.3kg och 43cm vid födseln) och har som tur var inte varit sjuk en enda dag sedan födseln. Samtidigt är vi livrädda för den dagen han faktiskt blir sjuk - kan han hantera en förkylning utan att få lunginflammation? Om han får lunginflammation - klarar hans lilla kropp då av att kämpa vidare?
Magnus kräver en hel del extra uppmuntran och övning för att lära sig saker som andra tar för givet. Han kan fortfarande inte hålla uppe huvudet själv i mer än korta stunder och han har bara nyligen bemästrat konsten med att snurra runt från mage till rygg och omvänt. Där andra barn kan underhålla sig själva vid den här åldern (15 månader) tröttnar Manus snabbt på sitt eget sällskap och vill att vi föräldrar leker med honom. Han pratar inte och vi har nyligen börjat med tecken för att se om det är något han kan snappa upp - just hans förmåga att kommunicera i framtiden är något vi oroar oss för.
Det som är jobbigt är mest ovissheten. Hur länge får han fortsätta vara frisk? Hur länge orkar hans hjärta med utan operation? Skall man operare hjärtat? Kommer han att kunna kommunicera? Kommer han att kunna krypa eller stå? Vi tar dagen som den kommer och alla steg framåt är källor till glädje. Där många föräldrar gläds åt det första ordet glädjs vi åt varje gång Magnus skrattar, där skrattar när deras barn stapplar omkring och inte riktigt kan hålla balansen glädjs vi åt att Magnus håller uppe huvudet fem sekunder längre idag.
Vi har inga andra barn så vi vet väl inte riktigt hur det skulle vara om Magnus inte hade sin bonuskromosom, men jag kan inte tänka mig att något annat barn skulle kunna vara källa till mer glädje än Magnus. Oron vi känner gör ju också att man glädjs över varje dag vi har tillsammans på ett sätt som man kanske inte gör med barn som har bättre prognos för framtiden.