• GBGTjejN

Katt som löper..

Men märkte igår när vi kom hem, hade varit borta lör & sön. Att våran ena katt hade börjat löpa, jamade & va jobbigt som fan & hade kissat i dottern säng. Då blev jag förbannad & gav henne ett p-piller & släppte ut henne, ville inte ha henne inne. Hon va ute i natt & har varit ute hela dagen. Ska ge henne p-piller imon & på tis oxå så hon slutar löpa. Kan de bli ungar ändå?? När hon va mindre & började löpa för första gången så kissade hon i sängar & soffan mm Så jag gav henne p-piller redan då, men slutade för ett tag sen för jag ville ha kattungar på henne.. Hon har så fin teckning tycker jag & ja hon e BARA bondkatt men men.

• Svar på tråden Katt som löper..
  • dekad

Ja, en honkatt kan bli dräktig trots p-piller. P-piller kan ge skador på ungarna, därför ska man vara noggrann med piller om man ger det. Jag har inte honkatt, men någon som har kanske vet hur snabbt ett löp avbryts av piller? Jag tänker att det borde ta några dagar, så eftersom du bara kastade ut katten kan hon ha passat på att träffa herrar på en gång. Därför är det nog inte så smart att börja ge piller om/när hon kommer hem igen, om hon redan är dräktig.
    Många uppfödare som ger piller låter honan löpa iaf en gång mellan piller och ungar för att hormonerna ska gå ur kroppen. Iaf dom som jag vet.

Är hon frisk och inte för gammal så visst kan man ta en kull, om man är beredd på att det faktiskt kan bli inte bara 3-4 utan upp till 7-8 ungar i en kull och alla kanske inte blir sålda. Fast jag tycker att man gott kan lägga ner lite tid på att hitta en frisk hane också, för är hon ute kan hon dra på sig diverse sjukdomar i kontakter med andra katter.

• GBGTjejN

Så jag ska tycka de e ok att hon kissar i sängar för att hon löper??

• GBGTjejN

Nån som kan hjälpa mej komma me en bra lösning. Vill ju inte att hon ska kissar i sängar mm men ändåså vill jag att hon ska må bra..

• skorpionen80
    GBGTjejN skrev 2007-07-09 22:33:00 följande:
    Nån som kan hjälpa mej komma me en bra lösning. Vill ju inte att hon ska kissar i sängar mm men ändåså vill jag att hon ska må bra..
    Kastrera henne. Det är jobbigt för en hona att löpa.
  • GBGTjejN

Hur länge löper hon ?? Ska jag kastrera henne nu direkt??

• Majsan70

Men bara för att hon kissat i sängen behöver det inte var löpet. Det kan lika gärna vara en protset av att ni lämnat henne själv i två dagar.

Min honkatt är 3 år gammal o löper i princip varannanvecka o har aldrig nånsin pinkat inne. Inte ens utanför lådan.

Avbryter du löpet på din katt kan du kastrera henne omgående. De löper ungefärligt i en vecka, men med piller varje dag tar det ca 3 dagar att bryta löpet helt.

• lindac77

Er katt kan mycket väl ha blivit dräktig nu när du släppt ut henne eftersom hon löper. P-pillren förhindrar inte att de blir dräktiga utan gör bara så att katten inte löper, men ja... eftersom hon redan löper är risken rätt stor att hon parat sig nu när du släppt ut henne.

Eftersom p-pillren kan ge skador på ungarna så skulle jag låta henne löpa klart och sen ta henne till veterinären och kastrera henne. Som redan skrivits här löper de flesta honor ca en vecka, men du kan häva löpet med p-pillren och då tar det bara några dagar.

• Pernilla75

Om du inte vill att hon ska fortsätta markera i din säng så rekommenderar jag att du kastrerar henne när hon har löpt klart.

En hona måste inte få kattungar innan man kastrerar henne och att skaffa kattungar bara för att honan har fin teckning anser inte jag hjälper till att höja kattens status.

En katt som inte ska gå i avel (oavsett om det är en hona eller en hane) mår allra bäst som kastrat. Själv har jag två kastrerade pojkar hemma som lever livets glada dagar utan att behöva revirmarkera och ropa på tjejer...

• MrsNelson

kastrera henne, om hon nu skulle ha hunnit bli dräktig så plockar veterinären bara bort allt!

• MaineCat

Ja veterinären tar bort "allt" en abort + livomdern avlägsnas. Inte ovanligt, går bra så länge graviditeten inte har gått mer än 2v-3v. Så beställ du tid omgående.

Svar på tråden Katt som löper..