• minhalva

hur skyddar ni era soffbord(av trä)

hej hej!

Jag har precis köpt ett nytt soffbord i sheshamträ och är rädd för att förstöra ytan på bordet med kaffekoppar(som lämnar en ring efter sig? vattendroppar o annat som förstör soffbord i trä...ska man lacka...hörde att det finns vax att köpa som skyddar...eller typ pasta....kan ngn välja själ berätta vad det bästa skyddet är...tacksam för svar

• Svar på tråden hur skyddar ni era soffbord(av trä)
  • blommanigbg

Varför inte ha ett underlägg för glaset?

• game set match

Nu är det inte soffbordet men matbordet (som mest används som fikabord) - det oljar vi in. Ibland får maken slipa lite lätt på ytan för att få den perfekta ytan (han är lite smått petig med vissa saker ).

• Marlyn

Jag säger som blommanigbg. Vi har ett ganska nytt bord och vi använder glasunderlägg för att inte förstöra bordet.

• game set match

Såklart har vi underlägg allt som oftast... och slipningen/oljningen är så ofta som typ vartannat år.

• minhalva

men det är så lätthänt att man slutar med glasunderlägg efter ett tag...jag vet det för vi hade ett matbord i trä sen tidigare...o ytan blev helt förstörd av spilld kaffe, soppa o annat..vi är rätt så slarviga el klantiga maken o jag...vi väntar smått...så lättare blir det inte....

• game set match

Vi har smått så det behöver inte bli ett problem. Och det är aldrig för sent att ändra sig... till det bättre.

• Magglo

Har du ett nytt, oljat träbord måste det mättas, sedan har du en yta som är mycket tålig och inte suger åt sig tex fukt från glas. Första halvåret ska trämöbler slipas lätt, oljas in, torkas av ganska omgående ( annars härdar oljan och ger en ful, ojämn lackyta) och sedan slipas lätt igen. Detta bör upprepas regelbundet, ca varannan vecka. Därefter underhåller man det med 2-3 månaders intervaller. Min sambo som är snickare hälsar detta.

Svar på tråden hur skyddar ni era soffbord(av trä)