Äggdonation i Finland
Hejsan!
Är det någon här som har varit eller ska till Tammerfors för äggdonation? Jag o min sambo ska dit i augusti för det första besöket.
Hejsan!
Är det någon här som har varit eller ska till Tammerfors för äggdonation? Jag o min sambo ska dit i augusti för det första besöket.
Hej,
Vi har gjort ett färskförsök (ÄD) och ett frysförsök (ÄD) i Tammerfors och är väldigt nöjda med AVA-kliniken, fastän det inte har hjälpt oss i vår barnlängtan.
Har förstått att de nu inför kommande lagändring 1/9 har svårt att få äggdonatorer. Kötiden är just nu oviss. De ska tydligen annonsera i dagspress i augusti. Hoppas att det ger resultat!
Konstigt egentligen, att icke-anonymitet minskar antalet donatorer så väldigt (...precis som i Sverige!) Vore jag själv donator tror jag att jag skulle uppskatta just att barnet KUNDE ta kontakt om 20 år om det själv ville. (Ingen annan part kan ju initiera kontakt.)
Ja, tyvärr så kommer nog lagändringen att förlänga väntetiden. När vi kontaktade AVA i maj så var den ca åtta månader. I Estland så är det betydligt kortare. Men det känns just nu lite långt att åka dit eftersom vi bor i Umeå.
För barnets skull så kan det ju vara viktigt att hitta sina rötter.