Västerviksmetoden, PCB, Livmoderbedövning?
Någon som har erfarenhet som vill berätta? Bra, dålig?
Har läst på lite om denna smärtlindring tycker att den låter intressant!
Någon som har erfarenhet som vill berätta? Bra, dålig?
Har läst på lite om denna smärtlindring tycker att den låter intressant!
Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag vet att många sjukhus slutat nästan helt med det eftersom det ofta påverkar barnet.
Det kan också försvaga värkarbetet och man blir bunden till en ctg maskin (alltså fast i sängen, stolen) hela tiden.
Vad jag har hört så finns det ctg maskin/dosa av något slag som man kan gå runt med om man vill... Men kanske inte stämmer.
blonde redhead skrev 2007-07-09 23:27:39 följande:
I så fall är det en skallelektrod de sätter i barnets huvud, som gör att man kan gå runt, men att de även kan övervaka fostret.
Jag har oxå hört att den kan försvaga hjärtverksamheten på barnet, men att det är MKT sällan som de inte blir normalt igen.
Nej visst blir det oftast "bra" igen, men hjärtsvaghet är ju inte bra i det långa loppet heller. Det kan orsaka syrebrist, man måste kanske göra urakuta kejsarsnitt och förlossningen kan bli påstressad osv.
Även om hjärtljuden "återhämtar" sig, så är det ju inte bra ändå och man ska ju helst undvika det om det går.
Säkert de jag tänker på... Vet bara att man inte behöver vara bunden till någon apparat... För att man ska kunna ge PCG så behöver man ju ända vara öppenminst 3-4cm och då kan man väl sätta en sådan? eller? Sätts ju ändå på rutin under förlossningen(i alla fall på Värnamo) enligt vår BM som viade runt oss på förlossningen.
blonde redhead skrev 2007-07-09 23:31:20 följande:
PCB(inte PCG) menar jag... ;)
Du får ju ställa fördelarna och nackdelarna emot varandra och göra ett aktivt val. Om man inte tycker om att barnet påverkas så kanske man ska välja något annat.
Det finns alltid risker med medicinsk smärtlindring och jag tycker det är viktigt att man vet om riskerna.
Är fördelarna större än nackdelarna tycker du, ja då är det ju bara att köra, men vara medveten om de komplikationer som kan uppstå, så det inte blir en traumatisk upplevelse om något skulle hända.
Lycka till och jag hoppas du får en underbar förlossning!
Jag kan nog tänka mig den när man läser om den och jämför smärtlindringarna med läkermedel. Då känns det som om detta är den bästa(då jag inte vill ha ryggbedövning pga andra orsaker). Självklart för mig är att gå in i en förlossning där jag vill klara mig utan läkemedels-smärtlindring så länge som möjligt. Men måste ju ha ngt att ta till om det inte går som man vill! Önskar ju att man kunde föda med typ akepunktur, värme och bad... målet är ju att slippa något som påverkar både mig och barnet negativt.
Ingen mer som har erfarenheter?? Vill ju ha kolla om man ska välja den...