• NeA 84

köra upp privat

jag har kollat lite på å kanske köra upp privat....

ni som har gjort de (senaste åren) vad fick ni betala å hur gick de??

• Svar på tråden köra upp privat
  • vänat

Komer inte i håg priset. men en privat uppkörning går till på samm sät som en uppkörning via trafiksolan. Bara det att de kollar feler momen ex via bil skola kollar strt i backe,bakarunt garhörn.

Men kör dupp som prvatist kollar de tre monmet exvis backrungathör,strat i backe och parkering.

Sen göra man alltid en säkerhetskontroll av bilen oavsett om man kör upp som privatist eller via trafiksolan..

Lycka till!!

• Papito

Kostade ca 600:- har jag för mig och det gick galant! Trodde att jag var körd eftersom jag fick börja med en säkerhetskontroll som gick helt åt pipan, hittade inte ens spaken för att öppna huven och inspektören sa att det bara var att dra. Kändes inte bra så jag sa att jag inte ville dra hårdare
    - Jodå, bara dra.

Jag sa att det inte var spaken så han testade själv och hittade inte heller spaken, det var några sladdar vi drog i så vi kunde ha dragit sönder något. Spaken var nästan undangömd.

Hehe, det var en sprillans V50 också! Jag var bland de första som körde den.

Nåja, när huven var uppe så hittade jag ingenting, jag hade bara kört med ca tio år gamla bilar och på den här nya är ju det mesta täckt av ett slags plasttak. Missade fyra av fem frågor men det lustiga var att när jag frågade vad som var rätt så hittade inte han heller...hehehe, måste ha varit det som räddade mig!

Jag var givetvis säker på att det var kört men själva körningen gick bra och jag klarade det på första försöket. Körde privat hela vägen & tog det på två månader. Enda undantaget var att jag tog en dubbel-lektion där jag bad körläraren att se det som en uppkörning så att jag skulle veta om jag var redo för uppkörning eller om jag behövde träna lite mer på något speciellt. Han sa att det mesta var bra men att jag körde för fort in i situationerna, vilket gjorde att andra problem uppstod. Kändes bra med bilskolan och skulle jag göra om det hade jag nog tagit fem-sex lektioner bara för att få tips och råd, de är ju trots allt experter och det är ett stort ansvar...helst när man ska köra sina barn etc.
    Skulle jag göra om det hade jag nog ändå tagit lite mer tid på mig, inte bra att trycka in kunskapen för fort för då glömmer man mer efteråt.

Lycka till

• malin7502

Jag körde upp privat i Mars. Kostnad 600 (eller drygt, minns inte - men alla priser finns att hitta på vägverkets hemsida) + 400 för lån av bil från vägverket.
    Bilen du kör upp med måste ha dubbelkommando, kör du upp genom en bilskola så använder du ju deras bil som har det, som privatist måste du alltså ha en egen bil med dubbelkommando alternativt hyra en från vv.

Tyckte inte det var några större svårigheter, körde en bit på landsväg, rondeller o rödljus, vändning på väg, backning, parkering osv, rätt "basic" tyckte jag - alltså såna saker man ska kunna när man ska köra bil - misslyckas man med detta så bör man nog köra upp vid ett senare tillfälle efter mer träning helt enkelt... O så en inre säkerhetskontroll från början såklart...

Hmm... Ja, vad ska man skriva? "Risken" finns ju att du blir utsatt för att kolla en massa "svåra grejer" - men ändock grejer som du ska kunna... :P

Se till att du känner dig säker, och är "godkänd" för uppkörning av din lärare, och ta det lugnt lita på dig själv när du sitter där och ska köra helt enkelt...

• vänat

Men man kan göra som jag gjorde kola vilken typ av bil dom har på vägverket vid uppkörningen. Gå sedan till en bil firma och titta på just denna bil model var alla dessa regelras sitter ,hur man får upp huve etc. Sådant kan man ha stor nytta av att veta för att man känner sig genast mindre nevös.

• Dripknot

Jag körde upp privat 31/5 och det gick åt pipan. Dels för att jag fick Vägverkets reservbil, en Mazda626, och inte en Volvo V50 som jag trott jag skulle få.

Ny chans med min bilskolas bil den 7/8 och det gick helbra! Men den bilen kände jag utan- och innantill.. fick ju givetvis backa runt ett hörn och det gick hur bra som helst. Som att backa med en sockerbit.

Tror att Vägverket inte är fullt lika hårda mot de som kör upp via bilskola som de är mot privatister. Bilskolan släpper inte iväg sina elever till uppkörning förrns de vet att eleven är redo för det. Som privatist är det lätt att anse sig redo trots att man kanske har stora brister i flera moment.

Svar på tråden köra upp privat