När ge marsvin (tex) gurka?
När får man ge marsvin sallad, gurka osv?
Köpte våra marsvin för en och en halv vecka sedan och de i affären gav oss rådet att vänta i 5 veckor..stämmer det?
När får man ge marsvin sallad, gurka osv?
Köpte våra marsvin för en och en halv vecka sedan och de i affären gav oss rådet att vänta i 5 veckor..stämmer det?
nu var det många år sen jag hade marsvin, men jag har också för mig att man skulle vänta några veckor innan man började ge annan mat förutom pellets och hö...Lycka till!
Hoppas att ni blivit informerade om att marsvin är flockdjur och bör ha sällskap av ett annat marsvin. De pratar mycket med varandra och om de inte får någon att kommunicera med blir djuret tyst och ledset...förutom när det använder ljud för att tigga om mat.
Jag har gett mina grisar grönsaker från första början, men gett lite i taget så deras magar ska vänja sig, och det har inte varit några problem alls.
Fru Hennerdal: Du kanske missade att TS skrev så här: "Köpte VÅRA marsvin..."
Jag antar att du köpt marsvinen från en djuraffär?:-s
Vad ger du marsvinen för mat i dagsläget?
Vad gav de du köpte marsvinen av för anledning till att man inte ska ge gurka/sallad på 5 veckor??
//Sandra
SMF 237 Sweet Dream's
www.sweetdreams.webb.se
Ja jag köpte de från en djuraffär. De äter hö, (vita special)nån sorts pellets:S..
Kan man ge gurka osv då?
De sa att deras magar är känsliga för annan mat än hö och pellets. så därför skulle man vänta.
Hoppas att detta inte stämmer då jag så gärna vill ge dem lite annat gott:)Dock bara om man får ge dem!=)
Jag föder upp marsvin och mina ungar börja äta på grönsaker redan några timmar gamla. De är inte alls känsliga i magarna utan fixar det hur bra som helst. Du ska dock vara försiktig när du ger dina eftersom de inte är vana att äta några grönsaker.
När man introducerar nya grönsaker till marsvin ska man vara försktig eftersom de lätt kan bli dåliga i magen, dina är förmodligen extra kännsliga.
Bra grönsaker för marsvin är vitkål, moröter, paprika, persilja, blomkål osv. Gurka ges mest som godis, sallad bör du vara extra försiktig med speciellt i början.
Det du bör bör göra är att försiktigt introducera väldigt lite grönsaker, tex några strimmor vitkål, några små slantar morötter, någon strimma paprika eller några kvistar persilja.
Ge dem samma grönsak i några dagar och öka succesivt mängden, när du ser att det går bra så kan du börja ge dem lite av en ny grönsa och hålla på så tills du ser att det går bra för dem.
Att köpa hö i djuraffär är väldigt dyrt, ett tips är att ist försöka kontakta en bonde i närheten där du bor.
En hel bal brukar kosta ca 20 kronor.
Pellets är inget som är nödvändigt att ge dem men om man nu gör det så är vitakraft det nästbästa, Cavie cousine from Oxbow är det bästa men är väldigt dyrt, kostar ca 99kr/kg och säljs bara hos veterinärer. Man kan ist ge dem tex kornkross, havrekross eller havregryn, gärna blandat.
Det ska ju alltid finnas fri tillgång på hö & vatten till marsvinen.
Ett hus är att rekomendera eftersom marsvinen både blir tamare och att de måste ha någonstans att kunna söka skydd efterom de är bytesdjur.
Om du har saltsten/mineralsten så bör du ta bort den meddetsamma eftersom det inte är bra för dem, de som har sådana "stenar" får ofta problem med njurarna.
Hur ger ni marsvinen C-vitamin i dagsläget?
Har du fler frågpr så ska jag försöka svara på dem
//Sandra
SMF 237 Sweet Dream's
www.sweetdreams.webb.se
Jag har gett mina det redan från början,
Dom blev inte dåliga..
Tack så jätte mycket för all information=) Är alltid kul och bra att få veta så mycket som möjligt då man vill sina djur det bästa:)
Jo jag har en del frågor, med de skriver jag sen för just nu vill dottern ut=)hehe..