• Anonym (??)

Psoriasis - ärftligt !?

Är psoriasis ärtligt?

Min mans mamma & bror har det, men inte min man, så jag antar att det är ärftligt, men frågan är hur stor risken är att bebisen i min mage har det ?
    Jag tycker så synd om dom som drabbas av det & vet hur pass jobbigt det är för dom som har det..

Någon som vet?

• Svar på tråden Psoriasis - ärftligt !?
  • Pikku Enkeli

Jag tror att båda föräldrarna måste vara bärare av psoriasis för att det ska bli ärftligt..

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • LyNxQ

Det är ärftligt men hoppar ibland över en generation..

• Pikku Enkeli

Och även om bebisen skulle få det, så behöver det absolut inte innebära stora besvär! Man kan få enormt lindrig psoriasis.

• Mammsen

Vad jag vet så föds man inte med psoriasis, utan det bryter ut senare i livet i så fall, i tonåren runt puberteten. På mig kom det när jag passerat 40 efter en stor livskris.

• Anonym

Det är ärftligt. Min bröt ut när jag var 22 år för att jag hade dåligt immunförsvar och hade en hemsk halsinfektion. Men det blev väldigt lindrigt. Gick bort efter någon veckas behandling och har inte sett till det sen dess. Min syster däremot har mycket och blir aldrig av med det helt Men det är inte hela världen, det är ju inget farligt. Finns värre sjukdomar att få

• Pikku Enkeli
    Mammsen skrev 2007-07-10 11:10:06 följande:
    Vad jag vet så föds man inte med psoriasis, utan det bryter ut senare i livet i så fall, i tonåren runt puberteten. På mig kom det när jag passerat 40 efter en stor livskris.
    Man föds alltid med anlagen, men det är inte säkert att det ens bryter ut någonsin.
Svar på tråden Psoriasis - ärftligt !?