• Pyff

Hur kan det vara så jäkla dyrt att gå till tandläkaren???

Var hos tandläkaren igår och lagade ett (litet) hål, det tog väl max 20 minuter. Ska tillbaka idag igen för att laga ännu ett (litet) hål så det tar väl ungefär lika lång tid igen, har inte tagit några röntgenbilder eller så........
    Hur ända in i hälleflundra kan det kosta nästan 1500 spänn???????? Jag fattar bara inte hur det kan vara så dyrt att gå till tandläkaren..............Fatta vilken timpenning de måste ha, för inte kan väl materialet de lagar med kosta SÅ MYCKET, eller?

Pyff på er!
  • Svar på tråden Hur kan det vara så jäkla dyrt att gå till tandläkaren???
  • Ylwis

blev billigare när jag började gå hos en  privat tandläkare än hos folktandvården. allting kostar. precis som att klippa sig, där kan man oxå snacka timpenning....

Mamma till Alvyn 051015
  • emet

Man tycker högkostnadsskydd vore bra men nej tänderna tillhör väl inte kroppen. jag har frskvårdsförsäkring men vist fan blir man förbannad!

• Novus

Vad tror du inte läkarvården kostar då? Fast skillnaden är att där får de bidrag för att hålla kostanderna nere för patienten, vilket inte finns i tandvården

• Pyff
    Ylwis skrev 2007-07-10 13:25:19 följande:
    blev billigare när jag började gå hos en  privat tandläkare än hos folktandvården. allting kostar. precis som att klippa sig, där kan man oxå snacka timpenning....
    Jag går hos en privattandläkare..............
    Det går ju inte direkt att jämföra med klippning tycker jag personligen, att klippa mig brukar ta ungefär lika lång tid som dessa två tandläkarebesök och det kostar runt 300-350 spänn!
    Pyff på er!
  • 19Malin86

Jag har gått med i något som heter frisktandvården. De gör en bedömning och kollar vilken riskgrupp man är i. Sen betalar man en viss summa i månaden och då ingår det undersökning,lagningar mm. Så varannan gång träffar man en tandhyginist och varannan en tandläkare. Jag hamnade i riskgrupp 1 , vilket innebär att jag betalar 45 kr i mån / 540 kr om året. Man tjänar massvis på detta. De ger en även en individuell plan på hur man ska äta,sköta sina tänder mm. Jag är jättenöjd med detta.

• Ylwis
    Pyff skrev 2007-07-10 13:28:12 följande:
    Jag går hos en privattandläkare.............. Det går ju inte direkt att jämföra med klippning tycker jag personligen, att klippa mig brukar ta ungefär lika lång tid som dessa två tandläkarebesök och det kostar runt 300-350 spänn!
    jp det går det tycker jag , för oftast tar det 20 minuter, de hinner alltså 3 klippningar på 1 timme om det bara är klippning och så kostar det 350 kr, alltså 1050 kr... där kan du snacka om timpenning.
    det är olika dyra, kolla ngn jämförelse de ha i din kommun, i våran  kommun skiljer det sig enormt host tandläkarna priseer och den vi har är jätte bra och låter oss dela upp betalningen  om vi vill utan  ränta!

men det är dyrt.

sjukvården får ju bidrag, tänk dig om du skulle ligga inne på et lassarett med olika behandlingar och  du fick betala allt. då ska vi vara glada att det bara är tandvården som kostar för oss här i sverige.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Teskedsmamman

Jag var förra sommaren och lagade en plomb och tog plåtar och gjorde en vanlig undersökning, ca 20 min hos tandläkaren.... betalade under 500 kr och jag går ändå hos privattandläkare...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 13 (19?) dagar kvar...
Svar på tråden Hur kan det vara så jäkla dyrt att gå till tandläkaren???