Skillnaden mellan ramverk och fackverk?
Visst kan man fråga om precis allt här, va?
Är det någon som vet vilken principiell skillnad det är mellan ramverk och fackverk?
Visst kan man fråga om precis allt här, va?
Är det någon som vet vilken principiell skillnad det är mellan ramverk och fackverk?
Principiell vet jag inte, men...
Ramverk är väl en mer abstrakt term, när man talar om ramar som ett projekt skall hållas inom. De grundläggande riktlinjerna.
Fackverk är en ställning av stänger som vanligtvis försöker optimera hållfasthet mot vikt. Ett typiskt fackverk är sicksack-mönstret i de mobila kranar som ses vid byggarbetsplatser.
Ja, från "the top of my head", det kanske finns fler betydelser för orden där de överlappar?
Tack för att du engagerar dig i mitt problem, Frozenswede!
Jag var nog lite för otydlig i min fråga. Båda begreppen används för att beskriva byggnadsteknik (för äldre byggnader) och jag kan alltså inte få någon rätsida på skillnaden.
Jag kollade en gammal bok, ja jag har mina hållböcker tillgängliga *skäms*. Det är otydligt, men ramverk använder man mest om gamla konstruktioner (antagligen därför som det känns som att den primara innebörden var den abstrakta). ramverk används också om träkonstruktioner, men det som verkar vara den avgörande skillnaden är fackverkets snedställda länkar. Ramverk /verkar/ bestå av flera bärande "rutor", medan ett fackverk helt typiskt består av bärande trianglar (sicksack-mönstret).
Hoppas att det hjälper.
Frozenswede: Tack! Det hjälper verkligen, då faller bitarna på plats!
Det borde innebära att korsvirke är en typ av fackverk och skiftesverk en typ av ramverk. Det är inte lätt att vara humanist
Tur att du inte sade något om korsvirke och skiftesverk från början, för då hade jag passat frågan.
Lycka till!
...och inga garantier att jag har rätt, det är bara en kvalificerad gissning.
Nämen vadmenardu? Är inte ALLT som skrivs på fl JÄTTESANT?
Förlåt.
Jo det är klart att det är sant. Jättesant!
Världsaprommis!
Nu har jag diskuterat saken med en kollega som inte alls blev så övertygad, trots att jag berättade hur hög sanningshalten var. Tråkmåns. Däremot tror jag att peronen ifråga inte kommer att ge sig förrän begreppen klarats ut, så det kanske löser sig såsmåningom.
Jag blev oerhört provocerad av din kompis, efter att ha köpt bilbarnstol i Rotebro var jag tvungen att kolla upp hur det ligger till. Som jag antog består ett ramverk av kvadrater medan ett fackverk består av trianglar (kvadrater med infällda snedbalkar).
Titta gära på sidan 82 av den här PDF:en. (Det är lustigt nog min gamla handledare som har skrivit det. )
www.mhuss.net/center/Downloads/Skrov_FA.pdf
Nämen vilken klippa du är! Det där ska jag stoppa i halsen på kollegan i morgon.
Tack än en gång för din hjälp!
Ja gör det och låt mig få vet hur hen låter med en tjock packe skrovkonstruktion i halsen.
Så vill jag korrigera ovanstående. Det är inte kvadrater, det är rektanglar (som i vissa fall, men inte alltid, är kvadratiska).
Nu skall jag försöka sova. Lycka till med byggandet/renoverandet/analyserandet/vad ni nu skall med hållfasthetstermerna till.
Efter sitt skrovmäl lät kollegan lät som vår niomånadersbebis: hugglubblubblubblubb, ungefär. Fast blev samtidigt lite lättad, både över att problemet var löst och över att bli av med mitt tjat, tror jag!
skrovmål skulle det stå förstås
Aha. Det krävdes en omläsning för att jag skulle förstå ordvitsen.
Lycka till med era ram- och fackverk.