Hur ska urinprov förvaras?
BM ville att jag skulle börja ta med mig morgonurinen inför varje besök, men jag glömde ju totalt bort att fråga hur den ska förvaras då jag inte ska vara hos BM förrens vid 15.30.
Någon som vet?
BM ville att jag skulle börja ta med mig morgonurinen inför varje besök, men jag glömde ju totalt bort att fråga hur den ska förvaras då jag inte ska vara hos BM förrens vid 15.30.
Någon som vet?
Urinprov ska hållas kalla lägg det i en fryspåse och in i kylen..
i någe sterilt med lock i kylskåpet.
Kallt..
en ren burk ex urdiska sylt burk, be om urinrör hos bm nästa gång,sedan förvas det i kylen tills du ska lämna det.
Jag fick med mig en liten burk med lock. Men då vet jag att det ska stå kallt tills jag ska dit då. Tack så mycket för svaren
Du ska kissa morgonurin eller låta bli att kissa minst 4 timmar. sen ska du tvätta dig noga innan du kissar, annars så kan det komma smuts i kisset så provet blir missvisande. Sterilt burk/rör och in i kylen....
Lycka till!
Jag "brukar" ta en ren engångsmugg och ta plastfolié över, sedan i en fryspåse, knyt ordentligt och in i kylen. ![]()
Jag brukar ta med en kylklamp i en påse om provet måste transporteras nån längre bit, o sen ha det i kylskåpet.
kylen o högst ett dygn där inne sa BM till mig.