• Indianica

HJÄLP! Hur skickar jag ett brev som är för stort för postlådan?

Eh, jag ska alltså skicka en bok, men den är lite för tjock så den kan inte knölas in i postlådan!! Bor långt ifrån postkontor, men kan man gå dit och lämna in något som ett brev utan att dte ligger i just ett kuvert? Jag har slagit in den i ett hårdare papper?

När jag kollade posten.se verkar det som att paket, det är sådant som väger mer än 3 kilo och detta väger ungefär 8-99 gram!

Hur ska jag gå till väga? Frankera paketet och lämna in på posten och hoppas det kan skickas som ett brev, blir dyrt om det ska skickas som 3 kilos paket?

• Svar på tråden HJÄLP! Hur skickar jag ett brev som är för stort för postlådan?
  • kodak

Det räknas som skrymmande brev.

• jummie

Allt som faller inom ramen för hur stort ett brev är o väger mindre än 2 kg går som brev. Det behöver inte postas i kuvert.

Det finns olika lådor o vissa tar inte allt för skrymmande brev. Alternativet för dig är att leta reda på en postlåda med stort insläpp eller lämna in det via ett postombud.

• kodak

Du kan slå in den i vad du vill. Jag brukar använda tidningspapper!

• mermaid

Upp till 2 kilo så går det som brev. Är det tjockare än 3 cm eller kortsidan längre än 30 cm (tror jag att det är) så betalar man även skrymmandeavgift på 11:- (två extra frimärken) förutom portot.
    Går det inte i lådan så får du antingen vänta på brevbäraren och ge det till denne när de tömmer lådan, annars får du ta dig till ett postkontor.

Det behöver inte ligga i kuvert för att gå som brev.

• Teskedsmamman

Du kan även lämna in hos postombud, måste inte vara ett postkontor....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 13 (19?) dagar kvar...
Svar på tråden HJÄLP! Hur skickar jag ett brev som är för stort för postlådan?