• Mammann

Att låta storasyster ha ansvar för lillasyster?

Hur ställer ni er till att låta storasyskon ta ansvar för lillasyskon när de är ute och leker? Att känna att lilla-syskonet skulle man inte kunna släppa ut på egen hand, men eftersom storasyskon är med så är det ok...
    Jag tycker inte det är OK. Har en 6-åring och en 4-åring som leker fint ihop. Men 6-åringen har hunnit få mer frihet är lillasystern. Vet att om jag släppte iväg 4-åringen så skulle 6-åringen ta hand om 4-åringen, hon skulle ta ansvar. Men jag vill inte lägga det på henne. 4-åringen får klara sig ändå. 6-åringen fick oxå klara sig utan den friheten när hon var 4 år. 4-åringen vet att nästa år får hon oxå gå iväg till kojan längs med gångvägen..om hon sköter det. (bor i bilfritt villaområde)

Tjejerna har en mycket fin relation som det är, jag vill inte att lillasyrran ska bli en belastning för storasyrran. OM lillasyrran vill så får hon leka själv i trädgården, och hon får grå till grann-barnet, eller bjuda hit honom under tiden storasystern är borta.

Jag vet själv att min storasyster ofta fick ta ansvar för mig när jag var knappa 3 och hon 8. Min erfarenhet är att det inte gjorde oss något gott, varken då eller senare i livet. Måste varit hur trist som helst att släpa på mig, och jag minns själv vad rädd jag var när jag en gång själv fick gå tillbaka hem för att kissa.
    Har någon gång hört argumentet att det är bra att lära sig ta ansvar för att varför det skulle vara OK att låta storasyskon ta ansvar för de yngre.. Vad gör det med de yngre isåfall, blir de allihop aroganta skitstövlar utan empatisk förmåga?
    Vi låter våra barn ta ganska stort ansvar, för sig själva och sina saker. Inkl. ta anvsvar för sina egna handlingar. De hjälper till mycket hemma, och blir därmed respekterade som fulla individer. Dessutom uppmuntras det mycket att BRY SIG OM varandra, men det är en helt annan sak. Att göra fina saker för varandra, vara schyssta, göra rätt för sig, och ta ansvar för sina egna handlingar. Och ser man någon råka illa ut så är det självklart så att man rycker in oavsett ålder. Men det betyder att både de äldre hjälper de yngre och tvärt om, efter förmåga. Men det är en helt annan sak än att få ta ansvar för de yngre.
    Vad säger ni?

• Svar på tråden Att låta storasyster ha ansvar för lillasyster?
  • MrsAndersson

Men jag tycker inte att det enbart handlar om det du beskriver ovan. Mina barn är 5 och 2½ och de är ofta ute och leker TILLSAMMANS. Detta innebär ju inte att 5-åringen MÅSTE ta hand om sin lillasyster. De får naturligtvis inte gå iväg tillsammans, utan leka ute på gården som delvis består av skog med koja och allt vad det innebär. Men jag finns ju alltid nära till hands i fall det skulle vara något.
    Däremot skulle jag aldrig begära av min 5 åring att han ska "släpa" på sin lillasyster, som du uttrycker det. Om han hellre vill leka själv ute, eller cykla iväg till grannen så är ju det självklart helt okej. Men så länge det är på bådas villkor kan jag inte se några problem med det.

• Teskedsmamman

Jag skulle personligen aldrig lägga ansvar på ett så pass litet barn för ett ännu mindre barn, om det mot förmodan skulle hända något så kommer det äldre barnet aldrig förlåta sig själv för att det hände just för att hon hade ansvaret.
    Skulle nåt hända skulle det större barnet må otroligt dåligt ändå, man behöver inte spä på "skuldryggsäcken"...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 13 (19?) dagar kvar...
  • Mammann

Min storastjej vill oxå gärna ha med lillasyster ibland, men jag låter henne inte få det i dessa fall. Vill de leka tillsammans så får de göra det inne eller i trädgården då. Då gör de det på lika villkor. Tar ansvar för varandra i en ren kompis-relation, som en människa till en annan. Så jag hade inte släppt iväg dom till kojan, oavsett hur goda vänner de är. Vilket de är! Samt att storasyster ju skulle ta ansvar som sagt, så visst skulle det funka! Men jag tycker det ger fel signaler. Så tycker jag.
    Det behöver inte kännas som att man släpar på sin lillasyster, det kanske känns som en ren fördel att ha henne med just då, men jag tror inte det är bra veta att lillasyster är beroende av en själv till 100% under just den tidsperioden ens, och även för lillasyster att alltid veta att man utan storasyster är helt lost under samma tidsspann. Makten över leken förskjuts oxå, även om de är vänner, så förskjuts förhandlingspositionerna när den ena är väldigt beroende av den andra, och vilka roller befäst kanske i det läget? Har oxå som Teskedsmamman tänkt på skuldryggsäcken om faktiskt något skulle hända.

• NoMatter

Jag är storasyster till tre småsystrar och jag har alltid tagit hand om dom, även om ingen har bett mig. Jag tror att det är något inbyggt hos äldre syskon, kanske speciellt flickor.

• Mammann

mmm, det är klart. Den dag JAG anser att lillasyster är stor nog att följa med till kojan en bit bort, så kommer nog storasyster att ta ansvar oavsett om jag ansett att hon borde eller ej....

• PiaLottan

jag skulle nog inte heller låta min dotter ta hand om sina blivande småsyskon om de var i den åldern. Min mamma har jämt tjatat om hur mycket hon fick ta hand om sina bröder och samtidigt tycker jag inte att man kan kräva av ett storasyskon att det ska "ta hand om"
    nån annan när de är så små. Jag såg nu bara när jag hade besök av barn i den åldern att de saknar ju spärrar ibland för vad som är ok att göra med barn i 1-3 års åldern. De kan lyfta dem hur som helst,
    inte inse vissa faror eller helt enkelt bara glömma bort dem och gå och göra nåt annat. Jag skulle dels inte vilja ta risken och dels inte kräva det av ett syskon.

• Supermamsen

En sexåring kan inte ha ansvar för en 4 åring

• Queen Of Darkness
    Teskedsmamman skrev 2007-07-10 15:09:50 följande:
    Jag skulle personligen aldrig lägga ansvar på ett så pass litet barn för ett ännu mindre barn, om det mot förmodan skulle hända något så kommer det äldre barnet aldrig förlåta sig själv för att det hände just för att hon hade ansvaret. Skulle nåt hända skulle det större barnet må otroligt dåligt ändå, man behöver inte spä på "skuldryggsäcken"...
    Precis så tänker jag med!
Svar på tråden Att låta storasyster ha ansvar för lillasyster?