Att låta storasyster ha ansvar för lillasyster?
Hur ställer ni er till att låta storasyskon ta ansvar för lillasyskon när de är ute och leker? Att känna att lilla-syskonet skulle man inte kunna släppa ut på egen hand, men eftersom storasyskon är med så är det ok...
Jag tycker inte det är OK. Har en 6-åring och en 4-åring som leker fint ihop. Men 6-åringen har hunnit få mer frihet är lillasystern. Vet att om jag släppte iväg 4-åringen så skulle 6-åringen ta hand om 4-åringen, hon skulle ta ansvar. Men jag vill inte lägga det på henne. 4-åringen får klara sig ändå. 6-åringen fick oxå klara sig utan den friheten när hon var 4 år. 4-åringen vet att nästa år får hon oxå gå iväg till kojan längs med gångvägen..om hon sköter det. (bor i bilfritt villaområde)
Tjejerna har en mycket fin relation som det är, jag vill inte att lillasyrran ska bli en belastning för storasyrran. OM lillasyrran vill så får hon leka själv i trädgården, och hon får grå till grann-barnet, eller bjuda hit honom under tiden storasystern är borta.
Jag vet själv att min storasyster ofta fick ta ansvar för mig när jag var knappa 3 och hon 8. Min erfarenhet är att det inte gjorde oss något gott, varken då eller senare i livet. Måste varit hur trist som helst att släpa på mig, och jag minns själv vad rädd jag var när jag en gång själv fick gå tillbaka hem för att kissa.
Har någon gång hört argumentet att det är bra att lära sig ta ansvar för att varför det skulle vara OK att låta storasyskon ta ansvar för de yngre.. Vad gör det med de yngre isåfall, blir de allihop aroganta skitstövlar utan empatisk förmåga?
Vi låter våra barn ta ganska stort ansvar, för sig själva och sina saker. Inkl. ta anvsvar för sina egna handlingar. De hjälper till mycket hemma, och blir därmed respekterade som fulla individer. Dessutom uppmuntras det mycket att BRY SIG OM varandra, men det är en helt annan sak. Att göra fina saker för varandra, vara schyssta, göra rätt för sig, och ta ansvar för sina egna handlingar. Och ser man någon råka illa ut så är det självklart så att man rycker in oavsett ålder. Men det betyder att både de äldre hjälper de yngre och tvärt om, efter förmåga. Men det är en helt annan sak än att få ta ansvar för de yngre.
Vad säger ni?