Recept på enkel, gärna snabblagad, äppelpaj!
Mottages gärna
Mottages gärna
klyfta äpplen strö över socker och kanel, häll smuldeg över och släng in i ugnen!
klyfta upp äpplen i en paj form. strö över kanel och socker och blanda ihop en smördeg alternativt strö över havregryn vetemjöl lite mera socker och hyvla på smöret och in i ugnen.
Blanda rumstempererat smör, havregryn och socker till en massa som nästan håller ihop. Faller den isär för mycket så ta i mer smör. Skiva äpplen (skalet kan vara kvar på) och täck en pajform med äpplena.
Krydda med kanel och ev lite socker beroende på hur mycket socker du har i degen. S
mula över degen jämt på hela pajen och sätt in i ugnen på 225 grader.
Låt stå ca 20 min tills den har fått fin färg. Om du ska ha vaniljssås till kan du ha mindre socer i pajen...
Lycka till!
Man kan klyfta äpplen, lägga i en form, strö över havregryn, kanel och socker, och klicka ut margarin. Om man tycker om russin kan man ha det i också. In i ugnen på kanske 200-225 grader i ca 15-20 minuter. Jättegott med glass till.
En annan kaka som är jättelätt är den som jag kallar för vinbärsrutor, men man kan ha vad man vill att fylla den med - äpplen, rabarber, hallon, blåbär... Jag brukar göra 1½ sats, för jag har så stor långpanna. Receptet är dock på 1 sats.
4 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
pärlsocker, ca 1 dl
vinbär, ca 2,5 dl
margarin/smör, ca 50 gr
Vispa ägg och socker poröst, häll i en smord långpanna. Strö över vinbär och pärlsocker jämt. Hyvla smör/margarin och klicka ut på kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, ca 20 minuter. Jag har gjort den som tårta en gång, då delade jag på bottnen och bara hade grädde emellan. Jättegott!
.....god & sådär knäckig!!
ÄPPEL PAJ
Tack för svar.
Det blev en snabb smulpaj. Skall testa Pisans "vinbärsrutor" vid annat tillfälle.