• Glimmerfall

Bra recept på osötad sylt och saft?

Någon som har bra recept på osötad sylt och saft?

Eller är det helt enkelt bara att ta bort sockert i de vanliga recepten?

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Svar på tråden Bra recept på osötad sylt och saft?
  • aina06

Har aldrig prövat att ta bort helt men man kan alltid halvera mängden socker... Vad för typ av sylt saft är det du ska göra?

• Glimmerfall

Åh det är alla möjliga frukter och bär. Vi har blåbär, jordgubbar, björnbär, vinbär, och hallon.

• aina06

Oj vad gott det lät med alla bären. Precis klar med plommonsylt från förra årets plommonskörd. Tycker i vanliga fall inte om plommon sylt men den blev jättegod! Längtar efter pannkakor nu.

Vad har du tänkt använda för sötningsmedel istället för socker?

• Glimmerfall

Jag tänkte mig helt osötat. Dvs utan varken socker eller sötningsmedel.

Fungerar det?

• Signatur

Hur tänkte du konservera då? Tillsätter du något konserveringsmedel istället? Eller tänkte du frysa saften och sylten?

• Glimmerfall
    Signatur skrev 2007-07-10 16:09:55 följande:
    Hur tänkte du konservera då? Tillsätter du något konserveringsmedel istället? Eller tänkte du frysa saften och sylten?
    Jag har inte en susning. Det var därför jag ställde frågan.

Jag har aldrig syltat förut. Saftat har jag gjort men då har jag alltid gjort på gammalt traditionellt sätt.
  • TeDrickaren

Jag tror att du måste ha någon form av konsveringsmedel i finns ju pektin att köpa, socker hjälper ju till att binda sylten så att den blir tjock.....lycka till!

Får du något bra recept på sockerfritt tar jag gärna det också

• aina06

Jag tittade i mina kokböcker på vad sockret har för funktion men det stod inget. Men sylt består ju utav bär och socker så utan socker blir det ju bara bär... hmm...
    Låt mig få veta om du hittar nått recept. Är lite nyfiken på om det finns nått sockerfritt alternativ.

• mosterYster

Kanske går att göra sylten tjockare med gelatin? Sedan måste du, som andra redan skrivit, tillsätta konserveringsmedel (alternativt frysa sylten och bara ta fram lite åt gången).

• jummie

Sockret har ju en konserverande effekt samt förtjockande. Så byter du ut sockret på gelatin o konserveringsmedel så är du i hamn. Men räkna med en sur sylt

• mosterYster

Här finns recept med sötningsmedel. Du kan bara utesluta sötningsmedlet eftersom det inte har någon funktion för resultatet förutom själva sötman. Socker har ju effekt på bla konsistensen, därför är det bättra att använda ett recept med sötningsmedel och som sagt bara utesluta själva sötningsmedlet.

http://www.canderel.se/SE/recept/receptfolder2006.PDF

http://www.hermesetas.se/data/se/recept/receptregister.php

• Glimmerfall
    mosterYster skrev 2007-07-11 11:21:12 följande:
    Här finns recept med sötningsmedel. Du kan bara utesluta sötningsmedlet eftersom det inte har någon funktion för resultatet förutom själva sötman. Socker har ju effekt på bla konsistensen, därför är det bättra att använda ett recept med sötningsmedel och som sagt bara utesluta själva sötningsmedlet. www.canderel.se/SE/recept/receptfolder2006.PD...www.hermesetas.se/data/se/recept/receptregist...
    Åh tack så mycket! Det bör fungera med de recepten. Jag ska testa i alla fall!
    jummie skrev 2007-07-11 11:18:46 följande:
    Sockret har ju en konserverande effekt samt förtjockande. Så byter du ut sockret på gelatin o konserveringsmedel så är du i hamn. Men räkna med en sur sylt
    Jag åt och drack osötad saft och sylt när jag var i Finland och det var inte särskilt surt. Men med vissa bär kan det säkert bli det.

Tack för alla tips och hjälp! Jag ska testa mig fram och redovisar resultatet sen!
Svar på tråden Bra recept på osötad sylt och saft?