• azzi

Vad ersätta fisksås med?

Har hittat ett smarrigt recept på kyckling, men det ska vara 2msk fisksås i. Min sambo är allergisk mot fisk, så frågan är vad man kan ersätta fisksåsen med?

Receptet:
    www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=4853&tlfo=0

• Svar på tråden Vad ersätta fisksås med?
  • LAA

Hmm, inte helt lätt, fisksås har ju en väldigt säregen smak. Lite stark buljong eller fond kanske, så får du i alla fall sältan?

• Dimitra

Jag ersätter det inte alls Smakar av som vanligt och tillsätter mer salt om det behövs bara.

Och åren går...
  • azzi

Ok, får prova med salt. Det blir nog gott ändå.

Vad ska man ta för buljong eller fond, om jag ska testa det? Kyckling?

• LAA

Jag höll på att säga fiskfond, men det var ju tokigt. Jag antar att kyckling skulle harmoniera, eller varför inte grönsaksfond. Men det går säkert bra med bara salt också, som de andra har föreslagit.

• azzi

Ja, jag får prova mig fram

Tack för era svar!

• Indah

Vissa fisksåser är gjorda på räkor, är han allergisk mot det också?
    Annars kan man ta Thailändsk soja, den är ganska lik tycker jag.

• Dimitra
    Indah - innehåller inte thailändsk soja också fisksås? Har spanat runt ordentligt men oftast betyder thai = fisk, musslor, räkor etc.
    Och åren går...
  • azzi

Ja tyvärr är han allergisk mot räkor också, annars hade det kanske varit ett alternativ. Men thailändsk soja har vi hemma, så den kan jag ju prova. Vår thailändska soja innehåller ingen fisk, mussla eller räka. Men det kanske är skillnad på olika märken.

• Dimitra
    azzi - tjihoooooooooooo! Kan man få namnet och märket på den sojan?
    Och åren går...
  • Indah

Min thaisås är också Santa Maria och är mer fyrkantig med gul kork. Innehåller inte fisk.

Svar på tråden Vad ersätta fisksås med?