• Anonym (orolig)

Anmäld av fk!! Hjälp!

Har en liten fråga ang bedrägeri mot försäkringskassan.
    Det är så att jag fick ett samtal härom dagen av polisen för att jag tydligen är anmäld för bedrägeri. Och MIG veteligen så har jag inte gjort något, inte med flit iallafall.
    Då har försäkringskassan anmält mig och jag ska in på förhör i nästa vecka.
    25000 kronor handlar det om!! Och jag har ALDRIG fuskat i hela mitt liv eller gjort nått kriminellt och nu får jag detta uppstoppat. Har juinte gjort nått fel, inte med flit iallafall!
    Är det någon som vet straff på sånt här och hur sånna här saker går till väga??? Snälla, måste få nån klarhet i detta!

• Svar på tråden Anmäld av fk!! Hjälp!
  • Anonym

Men vad för pengar har du fått??

• Schnauser

Har du varit sjukskriven och ngn som trott att du fuskat har anmält dig?

• Anonym

du skriver väldigt blurrigt.
    vad har du gjort som fått ut dessa pengar.

• Anonym (Sara)

Vad menar du med inte med flit? Har du en aning då vad de menat?

• Nyfiken gul

men vad är det för pengar det handlar om då?

• Schnauser

TS: Du måste berätta lite mer om vi ska förstå bakgrunden.

• Nyfiken gul

FK:s regelverk är jättesnävt o snårigt att förstå o det är lätt hänt att missförstånd uppstår..

du som har diverse bidrag är själv skyldig att uppge alla former av förändrade förhållanden som kan höja/sänka bidragen...

det som är lättast att missa är underhållsbidrag o bostadsbidrag. - det är många som söker underhållsbidrag fast man har växelvis boende, man flyttar ihop med sin nya partner o glömmer att anmäla det o så får man bostadsbidrag fast man inte borde osv...

gör man inte det kan man bli polisanmäld för bedrägeri o bli skyldig att betala tillbaka dom pengar man fått...

o man kan tyvärr inte komma undan med att man inte visste eller inte hade nån aning... för det är ens egen skyldighet att ha jämn kontak med f-kassan...

e e
  • Anonym (orolig)

Det jag menade var att jag har fått felaktigt utbetald vab och att det inte är med flit är för att jag var hemma så otroligt mycket m min dotter när hon börjat dagis och jag var oxå sjuk under den tiden så tillslut hade jag ingen koll på om det var vab dagar eller sjukdagar, och jag TROR att där felet ligger. VET att det är dumt att inte ha koll, men med ett barn som är lika sjukt som jag var så är det inte lätt kan jag säga att hålla reda på dagar, fastän jag borde...
    Fk har lugnat mig lite men är ändå orolig...
    nån som vet påföljd och hur processen går till?

• Anonym (märkligt)

Låter märkligt i mina öron att man inte kan ha koll på sina sjukdagar respektive VAB-dagar.

Svar på tråden Anmäld av fk!! Hjälp!