• Doriath

Fråga till veterinär om vaccination!

Vi har tänkt lämna in vår hund på ett hundpensionat några dagar och det var tre år sedan hon fick DHPPi vaccination och hundpensionatet vill att man ska ha vaccinerat hunden varannat år. Är det för sent för oss att vaccinera om vår hund (vi ska fara 17juli)?

Tacksam för svar!
    mvh Caroline

• Svar på tråden Fråga till veterinär om vaccination!
  • rotterusslan

Nej, det är inte försent. Men gör det till en vana att vaccinera hunden årligen.

• Doriath

Ja, vi ska tänka på det nästa gång. Tack för svaret!

• Rottis77

Nej det är inte för sent. Nu är det 3 år som gäller på Nobivac DHPPI. På Eurican DHPPI2 är det 2 år.

rotterusslan: Varför vaccinera sin hund varje år när tillverkarna säger att vaccinet (Nobivac DHPPI) håller i minst 3 år??

• rotterusslan

Därför att veterinärer (iaf på min ort) säger att det är bäst att vaccinera hunden varje år, ibland vart annat år.
    Det har jag alltid gjort och mina hundar har inte klagat eller blivit sjuka.

• sigana

Riktlinjerna nuförtiden för valpsjuka/parvo/hcc är ju vartannat år, vilket de flesta kliniker borde ha hängt med i nu... Sen är det ju ingen fara om det går lite mer än så över tiden - skyddet håller bra på de allra flesta hundar, betydligt mer än den rek intervallen.

Däermot är skyddet mot parainfluensa (kennelhosta) mkt begränsat - der håller inte ett år ens. Där är rek att ge enkom en vacc m Nobivac Pi sisådär minst 14 d före pensionatvistelse för att ha ett fullgott skydd.

Är djursjukvårdare kanske jag ska tillägga..

• Rottis77
    sigana skrev 2007-07-10 21:23:12 följande:
    Riktlinjerna nuförtiden för valpsjuka/parvo/hcc är ju vartannat år, vilket de flesta kliniker borde ha hängt med i nu... Sen är det ju ingen fara om det går lite mer än så över tiden - skyddet håller bra på de allra flesta hundar, betydligt mer än den rek intervallen.Däermot är skyddet mot parainfluensa (kennelhosta) mkt begränsat - der håller inte ett år ens. Där är rek att ge enkom en vacc m Nobivac Pi sisådär minst 14 d före pensionatvistelse för att ha ett fullgott skydd.Är djursjukvårdare kanske jag ska tillägga..
    Jag är oxå djursjukvårdare Skrattande. Vi använder mest Nobivac DHPPI, det är ju bara vart tredje år med den nu. Och vi tycker inte att man behöver vaccinera mer än nödvändigt. Nobivac Pi ger vi till dom som vill när det går mycket parainfluensa, men dom har ju inte ens då ett fullt skydd.
  • Doriath

Jaha ja, men så bra. Vi ska i vilket fall vaccinera hunden imorgon men det låter bra att vaccinet håller i tre år i fall det inte skulle hinna "verka" innan vi far.

Svar på tråden Fråga till veterinär om vaccination!