• felisa

Mag/tarm-undersökning!?

Jag har sedan ett bra tag tillbaka (runt ett halvår minst) haft problem med min mage. Jag har ont i magen praktiskt taget varje dag, är gasig och växlar mellan att vara lite förstoppad mot att gå på toaletten åtta gånger/dag. Ja, magen känns helt enkelt inte så super bra.

Såå, idag var jag hos en läkare för att kolla upp allt detta. Läkaren (en ung man) ställde en massa frågor, kände lite på magen och så, helt enligt mina förväntningar. Men så klämde han fram att han egentligen skulle behöva göra en undersökning där och nu, som går ut på att han stoppar upp ett rör i ändtarmen för att kolla efter blod och slem. Jag höll på att svimma när han sa detta.. Fy vad pinsamt och äckligt! Jag sa att jag inte kunde tänka mig att göra den undersökningen just då efetersom det kom som en chock. Jag har fått en ny besökstid om ett par månader för lite uppföljning och eventuellt en sådan (äckel)undersökning om det inte har blivit bättre.

Jag får panik bara jag tänker på denna undersökning. Läkaren nämnde att jag antagligen lider av något kallat colon irretable och jag fick utskrivet lite bulkmedel. Är det någon här som har erfarenhet av denna undersökning, ja eller magproblemet colon irretable för den delen? Känner att jag har lite ångest över detta nu och behöver lite stöttning...

• Svar på tråden Mag/tarm-undersökning!?
  • kim mi

jag har haft problem med min mage i 9 år och har det fortfarande, Har gjort alla slags undersökningar och det visade ingenting så slutsatsen blev då Colon irritabel.
    Just den undersökningen som han ville göra på dig idag är inte så rolig tycker jag, dom för som sagt upp ett rör/slang i ändtarmen och kollar om dom ser något i den yttersta änden av tarmen. Och jag tycker att den undersökningen gör ont, men det kanske är olika från person till person. Visar inte den undersökningen något så brukar dom vilja göra flera andra undersökningar, men då blir man sövd så det är inga problem.
    Jag tycker absolut att du ska ta chansen och bli undersökt ordentligt för det är aldrig kul att ha problem med magen och det kan faktiskt vara något som behöver åtgärdas.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du får ordning på magen.
    Kram Kim

• Anonym (jag också)

Jag har också haft magproblem i flera år. Dom gjorde den undersökningen på mig. Det var väl inte dagens höjdpunkt precis, men det gick bra. Jag hade dessutom en sköterska på min sida (doktorn var bakom såklart) som pratade lugnt med mig. Jag försökte slappna av så mycket jag kunde.
    Sen har jag gjort en del andra undersökningar. Dom kom fram till att jag hade laktosintolerans. Men fast jag är utan mjölk så har jag ändå magproblem, men det kunde dom inte ta reda på vad det är.

Tycker du ska göra undersökningen, det är jättebra att få reda vad det är. För det är inte kul med magproblem

• ElinC

Om det känns väldigt jobbigt kanske dom kan söva dig under tiden.

• Anonym

Hej ts, Jag har colon irretable och har oxå gjort den undersökning som du pratar om men jag blev sövd trots att dom sa att det inte var skäl nog , men jag har så stora problem med läkare så jag krävde att vara sövd .
    Så anser du att det är allt för obehagligt och hemskt så stå på dig och begär att bli sövd!
    Jag har diarre och måste ofta gå på toa.är aldrig hård i magen.
    Lycka till och jag liksom vi andre tycker att du ska göra den här undersökningen så man kan fastställa vad som är galet.

• mjau78

Lite konstigt att de ville göra undersökningen så där pang på bara. När jag fick diagnos för min Ulcerösa colit så gick det två månader mellan första läkarbesöket och colonoskopin (som det heter). Jag var också väldigt nervös för den undersökningen. Men tyckte inte det var så farligt när man väl fått det gjort. Lättnaden att få en diagnos övervägde det jobbiga. De använder bedövningskräm (ni vet var) så jag kände inget annat än konstiga rörelser i magen, och så klämmer de en del på magen samtidigt för att slangen ska hamna rätt. Visst är det lite pinsamt, men läkaren och sköterskorna är proffs som sett hur många insidor av tarmar som helst, och jag upplevde att de var mycket vänliga hela tiden.

Det är nog viktigt att få en diagnos. Jag föreslår att du tar med en nära familjemedlem som kan vänta i väntrummet etc med dig. Proceduren tar inte lång tid. Själv skulle jag ha varit mycket mer orolig för en gastroskopi, där man stoppar in ett rör i matstrupen...

vänliga hälsningar mjau, och lycka till!

• felisa

Tack för era svar! Jag ska ta mig en ordentlig funderare på undersökningen, kommer nog sluta med att jag går med på det även om det kommer att innebära mycket ångest. Men men, det skulle vara skönt att veta vad magproblemen beror på..

Svar på tråden Mag/tarm-undersökning!?