Mag/tarm-undersökning!?
Jag har sedan ett bra tag tillbaka (runt ett halvår minst) haft problem med min mage. Jag har ont i magen praktiskt taget varje dag, är gasig och växlar mellan att vara lite förstoppad mot att gå på toaletten åtta gånger/dag. Ja, magen känns helt enkelt inte så super bra.
Såå, idag var jag hos en läkare för att kolla upp allt detta. Läkaren (en ung man) ställde en massa frågor, kände lite på magen och så, helt enligt mina förväntningar. Men så klämde han fram att han egentligen skulle behöva göra en undersökning där och nu, som går ut på att han stoppar upp ett rör i ändtarmen för att kolla efter blod och slem. Jag höll på att svimma när han sa detta.. Fy vad pinsamt och äckligt! Jag sa att jag inte kunde tänka mig att göra den undersökningen just då efetersom det kom som en chock. Jag har fått en ny besökstid om ett par månader för lite uppföljning och eventuellt en sådan (äckel)undersökning om det inte har blivit bättre.
Jag får panik bara jag tänker på denna undersökning. Läkaren nämnde att jag antagligen lider av något kallat colon irretable och jag fick utskrivet lite bulkmedel. Är det någon här som har erfarenhet av denna undersökning, ja eller magproblemet colon irretable för den delen? Känner att jag har lite ångest över detta nu och behöver lite stöttning...