Byte av bromsok
Jag undrar om de är svårt att byta bromsok på en ford scorpio,är det nåt specielt man ska tänka på?läcker det ut bromsvätska när man tar bort broms slangen ifrån oket?
Jag undrar om de är svårt att byta bromsok på en ford scorpio,är det nåt specielt man ska tänka på?läcker det ut bromsvätska när man tar bort broms slangen ifrån oket?
Ja bromsvätskan läcker ut och du måste lufta bromsarna efer bytet.
Vill du komma o hjälpa mig*L*Nåt mera att tänka på?Jag köpte en flaska med bromsvätska för att se vart de läckte nån stanns.
Ett tips e även att sätta bromspedalen under tryck då blir förlusten av bromsvätska inte lika stor plus mindre luft i bromssystemet..
De smidigast är om du har en typ svetstång eller en liten tving som du kan klämma åt bromsslangen med innan du tar loss den... Då rinner det kanse ett par droppar å du behöver inte anstränga dig vid luftningen av bromsarna.
De brukar inte vara svårare än att ta bort klossarna, ta loss bromsslangen och oket brukar sitta med två bult som kan sitta lite men de e bara å ta i.
Ok då kan jag kanske sätta en planka eller nåt så pedalen är nertryckt hela tiden eller?
Jo jag har sett att de sitter med 2 bult,men måste man ju ta bort handbromswaiern också o den man skruvar isär sitter tydligen nån stanns under bilen med nåt plasthölje har jag hört.
Tvivlar på de där me bromspedalen....
Nu vet inte jag exakt hur ditt ok ser ut men jag tvivlar på att wiren sitter i oket. går inte den in i centrum på bak på bromsskivan så att du har bromsbackar som expanderar i skivan? Påverkar verkligen wiren oket?
Jo jag menar att wiren sitter i oket men de är tydligen inte där man lossnar den,typ de ska var en nåt av en plastskruv under bilen som man lossar.lite kompliserat att förklara men de är vad min bror säger,som är fordtolig o lagar sina bilar själv.
Okej... Vi litar på din bror...
På en riktig bil
Har inte handbromsen med oket att göra alls. Men däremot släpper man wiren lite för att handbromsen ska släppa taget om skivan.
Riktiga bilar är volvo, saab och audi. Okej, kanske inte saab men den har ja bytt på me...
Ska du byta i helgen eller?
Jag kanske skrev lite luddigt, men de var precis som du sa(hazz)man släpper wiren till handbromsen.Men man fick skruva ganska mycket för att de skulle släppa.Men nu är de fixat,tog inte så lång tid,så nu vet man hur man ska göra.Nästa projekt är att laga lite rost på bakskärmarna.