• EmmaoLeon

Gör-det-själv verkstadshandbok. Byte av drivknut.

Behöver få reda på hur man byter drivknut på en renalut scenic..
    Och vad jag behöver köpa för grejer!

Nån som har tips vart handbok finns att köpa, eller om det finns nån sida på internet, har kollat massa men inte hittat till min bil..

Bilen måste lags innan torsdag em...

• Svar på tråden Gör-det-själv verkstadshandbok. Byte av drivknut.
  • f1carbon

Hej du behöver en drivaxel (tror inte det går att byta lösa knutar på scenic) och en massa verktyg .

Har du inte skruvat förut så är det inget lätt jobb.

Inget man gör på parkeringen.

Kolla på närmaste bilreservdelsbutik efter bok och drivaxel.

• Misfits
    f1carbon skrev 2007-07-10 22:02:08 följande:
    .Inget man gör på parkeringen.
    Tänkte precis säga detsamma... och fl är kanske inte bästa sajten att fråga på heller
  • EmmaoLeon

Tack för svar!

Nä ingen risk att jag skulle försöka byta detta!
    Det är pappa som fixar såklart, ville bara kolla upp lite först så jag vet vad jag ska köpa med mig för delar osv..

• Misfits

har han verkstad?

Du behöver: pallbockar att palla upp bilen på
    hylsnyckelsats, slägga (man behöver ALLTID slägga för är det något som kan kärva och jävlas under bilen så GÖR det så)
    Medel som löser rost och öppnar bultar (tex: WD-40)

Innan jagköpte ny bil så mekade jag alltid mina egna bilar själv och har erfarenhet av att ALLT som sitter UNDER bilen är elaka delar som alltid kärvar så ibland måste man ta till vinkelslipen

• EmmaoLeon

ja han har verkstad..

Och han är den envisaste, finns inget han inte fixar, även om det kan ta sin lilla tid.

han lagar sina stora skogsmaskiner själv, så det här blir inget större problem

men eftersom vi har lite brådis att få det klart vill jag kunna säga hur han ska göra slipper han komma på det själv Flört

Men undra då måste jag alltså ha en drivaxel.. måste ut o leta på lite verkstäder nu då

• Misfits
    EmmaoLeon skrev 2007-07-11 09:14:16 följande:
    ja han har verkstad..Och han är den envisaste, finns inget han inte fixar, även om det kan ta sin lilla tid.han lagar sina stora skogsmaskiner själv, så det här blir inget större problemmen eftersom vi har lite brådis att få det klart vill jag kunna säga hur han ska göra slipper han komma på det själv Men undra då måste jag alltså ha en drivaxel.. måste ut o leta på lite verkstäder nu då
    Ja men då fixar han det LÄTT. Du får ringa runt på olika ställen som säljer reservdelar och kanske nån demontering. Brukade köpa finfina saker billigt till bilarna från bildemonteringar för en bråkdel av nypriset. är din bil en nyare bil finns det säkert hur många som helst hos dem.
  • EmmaoLeon

Jag va precis på mekonomen, 2400 kr kosta en drivaxel där...så jag ska ringa runt nu och försöka få en billigare.
    Bilen är en  00:a

• Niq

Renault orginal reservdelar brukar inte vara mkt dyrare än att handla från mekonomen. Gäller ganska många andra bilmärken oxå.Micro har varit ganska billiga tidigare iaf. På skroten kostar det nästan alltid halva nypriset.

• K J N

Tyvärr är 2400 kr ett bra pris, Volvo begärde 3400 kr för samma del.

Drivknutar på Scenic är dyra och har dålig hållbarhet, de går runt 10.000 mil.

Att byta dem är inget kul jobb, inte kul alls - ens om man gillar o skruva o är van.

• EmmaoLeon

Har hittat drivaxlar nya för runt 1500 kr men, det va nog inte drivaxeln...kanske växellådan...
    Blir att lämna in den så de får konstatera felet

• livvakten

Stackars pappa....skitigt jobb.

Svar på tråden Gör-det-själv verkstadshandbok. Byte av drivknut.