• Ann Lee

Tvätta IKEA-matta i maskin?

Tror ni att jag kan tvätta en IKEA-matta i tvättmaskin, det står HANDTVÄTT 40 grader på den. Den är handvävd i 100 % bomull. Jag tycker att det är lite besvärligt att tvätta den för hand, har ingenstans att göra det.

• Svar på tråden Tvätta IKEA-matta i maskin?
  • Thursday

Det hade jag lätt gjort. Hur mycket gillar du mattan/hur dyrt är det att köpa en ny?

• Lo lo

Ingen dusch eller badkar?

Hur stor är den? Jag tvättar min IKEA-matta jag har under soffbordet i maskin trots att det står handtvätt. Det är en vit trasmatta i bomull. Jag _tror_ att det står handtvätt eftersom den blir väldigt tung våt och det inte är säkert att alla tvättmaskiner klarar det. Jag har en maskin som klarar upp till 7 kg så jag brukar chansa, jag tar det dock försiktigt med centrifugeringen. Mattan klarar sig bra varje gång!

• OopsyDaisy

Ja, det går nog bra. Jag tvättar alla mattor i maskin som får plats. Ta ett "snällt" program om du är orolig.

• Ann Lee

Nä, mattan var inte så dyr. Den är väl 80*250cm har jag för mig. Vi har den i köket så den blir ganska snabbt fläckig och grisig. Förstår inte att jag inte kollade på tvättlappen när jag köpte den. Sen så tycker jag att det är konstigt att det bara är handtvätt på mattor som är typiska för kök, barnrum med mera.
    Jag har bara en 5 kg maskin hemma så tänkte tvätta den i tvättstugan i en stor maskin.

• amazonen

Det kommer att gå jättebra! Jag tvättar alla mattor i maskin bara det går att knöka in dem, det har alltid gått jättebra. Känns bra att mattan blir riktigt ren, det blir den sällan men handtvätt...
    (Jag har till och med tvättat ullmattor och ryamattor i maskin.)

• Mirris

Jag tar slangen och såpa... en "badhandske" att skrubba med (för skurborsten är väck)

Nu har jag möjlighet att göra det här ute på gräsmattan, men förut gjord ejag samma sak fast i badkaret.

Gick jättebra.

Skulle inte våga tvätta en handtvätt från IKEA i nån tvättmaskin, rädd att det luddar o förstör maskinen.

• Ann Lee

Nu har jag tvättat mattan i maskin, det gick jättebra! Tvättade mattan i en grovtvättmaskin i vår tvättstuga. Nu hänger den på tork!

• karnolena

Maskinen kan då absolut inte gå sönder. För hur vet maskinen om det är ett överkast eller en matta. Man kan tvätta mattor i maskin förutom ullmattor och om de väger mer än vad maskinen kan ta.

• zZzZz
    karnolena skrev 2015-04-24 07:56:12 följande:

Maskinen kan då absolut inte gå sönder. För hur vet maskinen om det är ett överkast eller en matta. Man kan tvätta mattor i maskin förutom ullmattor och om de väger mer än vad maskinen kan ta.

verkar ju dumt och lyfta en åtta år gammal tråd för det där svaret..

Läs när senaste inlägget är gjort nästa gång istället... :)
Svar på tråden Tvätta IKEA-matta i maskin?