• Anonym (Gravid)

Hur mycket får man om man blir sjuksriven?

Hejsan, är gravid med andra barnet och har formödligen dragit på mig både foglossning och Ischias (vet ej hur det stavas). På måndag ska jag träffa läkaren och det blir förmodligen snack om sjukskrivning resten av graviditeten. Jag är synskadad och är just nu på praktik och får aktivitetsstöd på 3000 kr i månaden. Har ej fått något jobb innan (bara haft aktivitetsstöd) och undrar därför hur mycket ungefär försäkringskassan kommer att ge mig om jag blir sjuksriven?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur mycket får man om man blir sjuksriven?
  • Anonym

80% av inkomst brukar man få. Sen finns AFA som betallar 10% till om man har rätt till de pengarna. www.afa.se

• Anonym

Har du inte haft ett "riktigt" arbete med inkomst så är jag rädd att du inte får ngnting från Försäkringskassan alls. Eftersom vad du får i sjukpenning från FK baseras på dina tidigare inkomster från dina arbeten.

• Anonym (Gravid)

Oj Inga bra nyheter ju...så man kan inte få havandeskapspenning heller?

• Anonym

Ang. havandeskapspenning och sånt har jag faktiskt ingen aning. Vet bara att när jag själv förut var sjukskriven innan jag hade haft ett "riktigt" arbete med inkomst fick jag inga pengar från FK utan hänvisades då till socialen. Eftersom du vid sjukskrivning får sjukpenning räknas det ut på vad du haft för tidigare inkomst i ditt arbete. Och utan nuvarande eller tidigare arbete, inga pengar från FK. Så vad det för min del iaf.

• Fru N07

För att få AFA pengar måste man vara medlem i facket.

Lär dig livets stora gåta Älska glömma & förlåta.
  • anneliesb

Nä, man behöver inte va med i facket för att få AFA pengar!

• Anonym (Gravid)

Tack ska ni ha..kommer nog försöka vara kvar på praktiken trots smärtorna..men kanske läkarbesöket kan få min chef att sätta mig på arbeten där det är lugnare tempo.

• Anonym

För att få HP måste du väl först och främst ha ett jobb? HP är ju för de som inte kan stanna arbeta på sitt jobb under en graviditet, utan att för den sakens skull behöva bli sjukskriven. Tex man kan få HP om man jobbar på lager och har mycket tunga lyft, utan att man behöver ha ont i ryggen. Har man ont i ryggen så att man inte kan arbeta så ska man bli sjukskriven istället för att ha HP.

Svar på tråden Hur mycket får man om man blir sjuksriven?