• Niinis

Kan man åka på lång bilresa med ett barn på nästan 3 år??tips mottages tacksamt!

har planerat att resa till finland med sonen på 2 år och 8 månader på söndag och då måste man åka finlandfärjan först, och därefter 8 timmar i bil. Sen blir det ju ca 10 timmar totalt om man stannar mycket på vägen. Nu undrar jag om det är möjligt att göra en så lång bilresa med ett litet barn?? ska åka med min far och han sa att vi kunde ju stanna på hotell om det inte funkar och fortsätta köra nästa dag, är dock lite tveksam till att han verkligen skulle göra det. Har någon av er åkt på lång bilresa med barn i 2-3 års åldern? hur funkade det? vad ska man tänka på? är det inte dåligt för barnet att sova i sin bilbarnstol? tänker för ryggen i flera timmar. eller överdriver jag? vi skulle förhoppningsvis ta färjan över dagen och köra mot natten, eller är det kanske bättre tvärtom? färja på natten och åka den 8 timmar långa resan på dagen? tar emot tacksamt ALLA tips!!

• Svar på tråden Kan man åka på lång bilresa med ett barn på nästan 3 år??tips mottages tacksamt!
  • Mamma Björck

Nu har ju vi inte åkt riktigt så långt men vi har åkt endel mellan Göteborg och stockholm. Det tar i alla fall 5-6 timmar om man kör i ett sträck men vi stannar endel.
    Båda mina barn är väldigt åksjuka så de får åksjuketablett när vi åker så långt och de är jätteduktiga i bilen.
    Vi har med oss sagor på cd och böcker till som man kan titta i och lite andra leksaker som de kan ha i bilen.

Vi brukar åka när det passar att sova en stund, runt lunchtid och så kör vi så långt vi hinner innan de vaknar. Sen stannar vi vid behov.
    När vi åker hem brukar vi åka på kvällen, det tycker jag är väldigt bra, så somnar barnen efter en stund och sover hela vägen hem.

Lycka till med eran resa!

*Kärlek* Matilda Lovisa Theo *Kärlek*
  • hotten

kört ofta 100 mil , startat på eftermiddagen å stannat lite oftare tills det varit läggdagstid, när barnet sover så har vi försökt att passa på att köra längre sträckor å sedan ha lite längre paus för att äta själva å låta barnet leka av sig..

brukar ta ca 12 timmar å aldrig några problem, så åk ni , jag hade hellre tagit dagsfärjan över å då försökt att turas om med någon timma vila/sömn så ni årkar köra.

• Stellamum

Vi kör rätt ofta 60 mil och det går utmärkt. Vi stannar ungefär varannan timme för en bensträckare och ser till att hon har några nya grejor att leka med i bilen inför avrje resa. Jag hade valt att köra på natten och ta färjan på dagen, kul att åka båt ju!

• hotten

boka båten i förväg för dessa har i sommar varit ofta fullbokade!

• Cassanna

Vi brukar åka från Västerås till Landskrona vilket är ca 58 mil och tar ca 6-7 timmar beroende på vilket humör dottern är på
    Ska åka snart igen och vi brukar ta med kritor, papper, leksaker, barnsångs cd, Kex att tugga på. Nästa gång vi åker kommer vi ha med russin i en liten burk som hon kan sitta o pilla med. Vi brukar åka så att man stannar och äter på vägen vid lunch så tösen kan sova middag i bilen, då blir det en liten stunds lugn o ro
    Har aldrig åkt 10 timmar men jag är säker på att det kommer gå bra. Bara man är lite finurlig och uppfinningsrik på vägen. Plocka med lite småsten som ni kan leka med i bilen, kottar ja vad som helst. Vattenflaskor och småkex är alltid bra att ha oxå.
    Lycka till

• Niinis
    Cassanna skrev 2007-07-11 11:37:01 följande:
    Vi brukar åka från Västerås till Landskrona vilket är ca 58 mil och tar ca 6-7 timmar beroende på vilket humör dottern är på Ska åka snart igen och vi brukar ta med kritor, papper, leksaker, barnsångs cd, Kex att tugga på. Nästa gång vi åker kommer vi ha med russin i en liten burk som hon kan sitta o pilla med. Vi brukar åka så att man stannar och äter på vägen vid lunch så tösen kan sova middag i bilen, då blir det en liten stunds lugn o ro Har aldrig åkt 10 timmar men jag är säker på att det kommer gå bra. Bara man är lite finurlig och uppfinningsrik på vägen. Plocka med lite småsten som ni kan leka med i bilen, kottar ja vad som helst. Vattenflaskor och småkex är alltid bra att ha oxå. Lycka till
    fast själva sträckan tar 8 timmar, men det är om vi stannar vilket vi självklart kommer göra så blir det runt 10 timmar iallafall. men i bilen kommer så att säga sitta 8 timmar.
  • Niinis

tack för alla svar! det låter ju som att det faktist ka ngå bra trots att min son är väldigt aktiv i vanliga fall;) ska ge det ett försök hoppas han inte gråter halva resan bara!hehe nej men ska ta med en massa pyssel osv, och stanna flera gånger på vägen.

• Pockadockan

Det kommer nog gå jättebra!

Ta med lite leksaker, penna o papper så han kan rita eller så.
    Sen finns det ju bärbara dvd-spelare som inte kostar så många pengar som är perfekt i bilen, då är han ju aktiverad en stund iaf

LiamLej + Mamma = sant
  • Niinis
    Tegelina skrev 2007-07-11 12:02:06 följande:
    Det kommer nog gå jättebra! Ta med lite leksaker, penna o papper så han kan rita eller så. Sen finns det ju bärbara dvd-spelare som inte kostar så många pengar som är perfekt i bilen, då är han ju aktiverad en stund iaf
    ja tänkte på en sån, tyvärr är jag urfattig just nu så jag inte kan köpa en sådan:( men ska ladda med leksaker, böcker osv.
  • luzorsus

vi åkte från umeå-stockholm med en på 2 år och en på 1 år, gick finfint, ta mång apauser, har med sig mycket snacks, dricka, leksaker så funkar det finfint.

• Helena77

Vi har åkt långt många gånger när våra barn varit från ca 6 månader och uppåt.
    Det har alltid gått jättebra!
    Ha en trevlig resa!

• SaramedM

Det beror väl rätt mycket på barnet
    Med M skulle det inte gå, hon avskyr att åka bil, mår illa och tycker allmänt illa om att sitta fast.
    Det var en pärs att ta sig hem från Dalarna i går och det är bara 30 mil!

• TrailerTrash

Jag åkte med min ena dotter från stockholm till Italien med bil när hon var 3 år..Funkade skitbra..Lite leksaker och stanna mycke så funkar det..

Gute är min Gud
  • Felicia6

Vi har åkt 100 resp 120 mil med våran son, och det tog ju sin tid
    Han var då 6månader och andra ggn var han 1½år..

Det gick bra, vi åkte på natten sist med han så han sov nästan hela vägen

• Eliisabet

Mina päron släpade med min till Finland från GBG när jag var liten och det blev ju folk av mig med. Bara man räknar med att det tar lite extra tid, stanna ofta med bilen och sträcka på benen, äta osv. Tror inte det borde vara problem om du bara använder ditt förnuft. Trevlig resa

• Heisan

När mina barn var 2½ o 3 så bilade jag till Skottland o tillbaka till Sverige. Visst efter 10 timmar i bilen så blev det lite gnäll, men det gick fort över.. Jag var ensam chaufför till råga på allt.. Så när vi körde då körde jag så mycket jag orkade innan vi stannade för natten...

Jag är myggornas sommarbuffé...
  • tindralva

För två veckor sedan var vi ute på bilsemester med våra två 2 1/2 åriga flickor och det gick jättebra.
    Vi bor i Umeå och åkte drygt 40 mil första dagen, nästan lika långt andra dagen och sen bodde vi på samma ställe i 4 dygn innan vi åkte vidare.
    Vi hade laddat med lite nya leksaker, bla en sån där magnetrittavla (vet inte vad de heter) och prylficka med bord och lite böcker.
    Vi planerade också in att ha så mycket tid på oss att vi kunde stanna när de ville, byta blöjor, busa i gräset osv.

Alva blev lite åksjuk (tror vi) för hon kräktes ett par gånger så plastpåsr och handdukar är ett tips.

Lycka till!

• Niinis

blir jätte glad att höra att det gått så bra för er!! ni lindrar verkligen min oro! tack för alla svar! kan nog njuta av semestern nu istället för att oroa mig hela tiden, vi ska ändå stanna där i nästan 2 veckor så det blir ju en liten "paus" innan det blir dags att köra samma bit hem igen! vi åker på måndag morgon med Silja Line och därefter kör vi hela natten;)

Svar på tråden Kan man åka på lång bilresa med ett barn på nästan 3 år??tips mottages tacksamt!