• Anonym (S)

urinvägsinfektion?

Fick Selexid igår att ta för urinvägsinfektion. Läkaren skickade iväg en urinodling men körde dock aldrig något snabbtest utan skrev ut medicin med en gång.

Det svider och bränner samt molar lite ibland över blygdbenet. Sen känns det även som att jag behöver kissa oftare. Hur lång tid brukar det ta innan tabletterna verkar? Det gör inte lika ont längre när jag kissar, men det känns iaf.

• Svar på tråden urinvägsinfektion?
  • Nyfiken gul

det brukar ta ett par dagar innan besvären släpper - det är dock viktigt att du äter ALLA tabletter o inte slutar så fort du känner dig bättre - då kan det komma tillbaka med värre symtom sen...

drick mycket är tipset!!

• Anonym (S)
    Nyfiken gul skrev 2007-07-11 00:10:32 följande:
    det brukar ta ett par dagar innan besvären släpper - det är dock viktigt att du äter ALLA tabletter o inte slutar så fort du känner dig bättre - då kan det komma tillbaka med värre symtom sen...drick mycket är tipset!!
    tack för svaret.

besvären ökar framåt kvällen, men det kanske är normalt.
    det är så jobbigt
    svampinfektion kan inte orsaka såna här besvär va?
    Har nyligen blivit av med avslaget + mens och jag hade lite klåda ett par dagar, dock inga flytningar.
    nu kliar det endast lite vid urinrörsmynningen.
  • Anonym (sjuksköt)

Är du säker på att läkaren inte kollade en urinsticka? Det brukar man alltid göra.
    Selexid och Lexinor är de vanligaste antibiotikatabletterna mot urinvägsinfektion. Det brukar börja hjälpa efter någon dag. Klåda vid urinröret kan man ha vid UVI. En odling togs för att se vilka bakterier du har i urinen, det kan hända att du behöver byta antibiotika beroende på vad odlingen visar, men Selexid brukar ta de vanliga lågt sittande infektionerna. Svamp ger inte dessa symtom, då har man stark klåda och flytningar.
    Köp hem tranbärsjuice och drick massor, alternativt citronvatten. Det hjälper faktiskt.

Lycka till!

• Anonym (S)
    Anonym (sjuksköt) skrev 2007-07-11 00:34:28 följande:
    Är du säker på att läkaren inte kollade en urinsticka? Det brukar man alltid göra.Selexid och Lexinor är de vanligaste antibiotikatabletterna mot urinvägsinfektion. Det brukar börja hjälpa efter någon dag. Klåda vid urinröret kan man ha vid UVI. En odling togs för att se vilka bakterier du har i urinen, det kan hända att du behöver byta antibiotika beroende på vad odlingen visar, men Selexid brukar ta de vanliga lågt sittande infektionerna. Svamp ger inte dessa symtom, då har man stark klåda och flytningar.Köp hem tranbärsjuice och drick massor, alternativt citronvatten. Det hjälper faktiskt.Lycka till!
    japp, jag lämnade röret med urin till henne direkt när vi satt och pratade och hon skrev ut medicin samt sa att hon skulle skicka iväg en odling och återkomma till mig om det visade sig att jag behöver annan medicin. Blir det inte bättre tills på fredag så skulle jag höra av mig.
Svar på tråden urinvägsinfektion?