Vad är det för skillnad på naprapat, kiropraktor och osteopat?
Vad är det för skillnad på naprapat, kiropraktor och osteopat? Var går man när man har vad för problem?
Vad är det för skillnad på naprapat, kiropraktor och osteopat? Var går man när man har vad för problem?
Jag har ont i nacken...
Har inte full koll, men jag tror att en kiropraktor mest knakar.
Den naprapat som jag har vart hos, masserade och sedan knakade hon.
Det där andra vet jag inte ens vad det är
Hej!
En naprapat, kiropraktor och en osteopat har väldigt liknande sätt att behandla rygg och nackbesvär. Osteopati och kiropraktik är de äldsta formerna och kommer från USA från början av 1900-talet. Osteopaterna är vanligare utomlands, fram för allt i England. Kiropraktorerna är den största av dessa grupper med ungefär 30´000 medlemmar över världen. I USA är kiropraktorerna den 3:e största behandlingsgruppen efter läkare och tandläkare.
Naprapati finns endast i Sverige. Det är en svensk "uppfinning" där man försöker kombinera kiropraktik med massage och sjukgymnastik.
Det som skiljer mest mellan kiropraktor och naprapat är utbildningen. Som kiropraktor läser man 5 år på universitet eller högskola. Sen har man 1 AT år innan man får legitimation. De utlänskt utbildade kiropraktorerna är de som har bäst utbildning i dagsläget.
Naprapaterna läser "bara" 4 år. Enligt högskoleverkets stora undersökning för 1-2 år sedan uppfyllde naprapathögskolan inte de krav som ställs för en tillräckligt god utbildning.
Man kan göra liknelsen att en kiropraktor mer närmar sig läkaren och att en naprapat närmar sig sjukgymnasten.
Sen skulle jag tro att det är så att kiropraktorn oftare utövar manipulationsbehandling (knackar) än naprapaten, men det är väldigt individuellt.
MVH
Tack!
Mer om osteopati. Hade en massageinstruktör som också var osteopat, han var väldigt duktig www.alternativmedicin.se/sok/Beh-111.html