• G P

Apotekarprogrammet, Göteborgs Universitet

Någon som läser det?

Undrar lite hur intensivt det är och hur studierna är uppbyggda. Om det är mycket enskilda studier eller om man sitter fastklistrad i skolbänken?

• Svar på tråden Apotekarprogrammet, Göteborgs Universitet
  • G P

Inte någon som läser till apotekare?

• Den lyckligt lottade

Är också lite nyfiken. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Fluffguf

Jag ska börja tredje året, men programmet har gjorts om sedan dess, så jag vet inte exakt hur det är nu. Det mesta tror jag nog är samma, men ni kan ju tänka på det
    Hur studierna är beror helt på vilken kurs man läser. Programmet är indelat i flera stora block, och det skiljer mycket mellan dem. Första terminen läser man kemi, och det är väldigt intensivt med mycket labbar och ganska långa dagar. Sedan läser man biologi, där det är mer självstudier, och sedan har vi läst biomedicin som har varit ganska fritt, men det vet jag att de har ändrat på sedan dess. Men generellt sett får man räkna med att plugga mycket och hårt, det är tunga kurser och mycket information som ska in i huvudet. Men jag ångrar inte en sekund att jag valde den här utbildningen, för det är verkligen roligt också!
    Jag hoppas att jag var till lite hjälp iaf, och jag svarar gärna om ni har fler frågor!

• Den lyckligt lottade

Fluffguf: Kul att du svarade! Jag försöker hitta en utbildning att börja till hösten. Jag har fastnat lite för Apotekare men inte bestämt mig än. Jag har redan en universitetsutbildning, är utbildad sjuksköterska med vidareutbildning men vill bort från vården. Jag jobbar ju mycket med läkemedel i mitt jobb och tycker att det är intressant men frågan är hur framtiden på arbetsmarknaden ser ut? Vad kan man jobba med? Är det en utbildning med stora valmöjligheter?

• Fluffguf

Jag har kanske inte sådär jättebra koll på arbetsmarknaden ännu, jag har ju ett par år kvar. Men valmöjligheter har man gott om, det är mycket mer än att jobba på apotek. Det jag kan komma på nu är inom industrin, med att ta fram och testa nya läkemedel, rådgivning och undervisning osv. Dessutom kommer det mer och mer att apotekare hjälper till med medicinlistor och liknande på sjukhus.

Svar på tråden Apotekarprogrammet, Göteborgs Universitet