• Thiilda

tips mot blödande bröstvårta!!

Har haft mjölkstockning med infektion o bröstvårtan har tagit stryk.
    Nu är de så illa att de började blöda nu på morgonen.
    Nån som har tips mot detta ?!?!
    Och är de farligt att lillkillen får i sig blodet????
    Är de bra att vila våran så att ja pumpar hela dagen o ger den mjölken på flaska eller har de ingen betydelse????
    Snälla hjäl!!!

• Svar på tråden tips mot blödande bröstvårta!!
  • Ulltuss

Jag lider med dig...men det går över. Jag hade problem med amningen o fick såriga bröstvårtor. Jag fick rådet att hålla rent,smörja in med bröstmjölk och lufta brösten. På apoteket finns bröstskydd, en "plastbröstvårta" som man har över vårtan vid amning, men det har du säkert provat. Inget farligt att de får i sig lite blod, men det känns ju inte så kul... Lycka till o krya på dig. (En bra sida är amningshjälpen)

• bubblifer

jag hade blodiga bröstvårtor.. fick tipset av min mamma att ha på snäckor. Det funka för mig! Sen klippte min sambo av toarullar och tejpa bomull runt så jag hade dom på brösten. Ser helt sjukt ut men varva med dom alternativen ska du se att det går över. Lycka till!

• Thiilda

snäckor?! vad för snäckor???
    huskrer tycker ja om, nån mer som har nått tips som funkar???
    de gör ju såå satikens ont!!!

• Chotte

Olivolja! Smörj på efter varje amning, behöver ej tvättas bort. Det + bröstvårtsskydd från Apoteket funkade jättebra för mig. även att min man skaffade ersättning så att vårtorna fick vila några timmar så att såren läkte ihop. Lycka till!

• Chotte

Olivoljan kan dessutom hjälpa bebisens mage, så det är bara nyttigt.

• Tatta

Blodet är inte farligt för barnet, även om det ser läskigt ut, ex när de kräks. Det har jag varit med om.

Mitt bästa tips, snäckor! Precis som Bubblifer. Det räddade mig!
    www.babybag.se/foraldra/snackor.asp

Finns bla på vissa BB för ca 30:- (Huddinge har). Minimundis tar 130:-

Ett tips: lufta INTE såren, då spricker de upp vid nästa amning. Snäckorna håller såren mjuka + läker. Då gör det inte ont när babyn tar tag. Lufta dock efter amningen så du inte får svamp.

• bubblifer

ja vad kallar man dom snäckorna...hmm..=)  Alltså typ inte kringlorna utan vanliga vita som man hittar vid havet.

• bubblifer

oj såg att du redan fått inköps tips. Jag plocka dom allafall!

• MissSofia

Om man fått sår på bröstvårtorna kan det vara bra att smörja med något som kan mjukgöra så det inte spricker upp igen, Det finns en salva som heter lasinoh och är gjord på ullfett. Den e himla bra.
    Det e inte farligt om det blöder och bebisen ammar ändå. Men om du vill avlasta som varannan gång är det ett bra sätt som du gör och pumpa emellanåt. Hoppas det ordnar sig för dig.

• misan84

snäckorna är underbara har oxå det. Tar dem ett par timmar med bröstmjölk sen är det över:)

Vår älskade pojk kom den 4/7
  • Thiilda

tack för allagulliga svar. Bröstvårtan är bättre men de gör fortfarade grymt ont.
    använder amningsnapp annars står ja inte ut. Men nu blöder de inte längre iaf!! så de är på bättringsväg. Fick av en homeopat en salva som heter ringblomssalva, den är kanon.. Så den smörjer ja med o sen har som ett runt galler över vårtan innanför bh:n så att vårtan inte fastnar i inlägget.
    så de e är hopp om de =)

• JosseS

Snäckor är bra och så finns en bra salva som är mjukgörande som man inte behöver ta bort mellan amningarna som heter Purelan. Kan köpas på Minimundus och Babyproffsen. Ett annat tips är att inte ha vanliga amningsinlägg utan tvättbara med silke på insidan. Suger inte upp mjölk så bra men silket gör att det inte sliter upp såret varje gång man ska amma och det är bra att ha tills såret har läkt. Kan också köpas på Minimundus. Lycka till! Jag har samma problem men är på rätt väg trots att det tar tid.

• Tatta

Tänk på att amningsnappen kan bebisen vänja sig med och detkan vara svårt att sluta med den. Snäckorna ger inte samma problem för de har man ju mellan amingarna.

• raspberryrevolution

Jag har med haft sår och grymt ont både när jag amma och det värkte mellan amningarna, det visade sig att jag fått både stafylokocker och svamp i bröstet så nu pumpar jag och ger flaska och äter antibiotika, smörjer med svampkräm, så förhoppningsvis ska jag kunna amma som vanligt igen snart...

• raspberryrevolution

skulle tipsa om coops amningsinlägg, de är lite blankare och bröstvårtan fastnar inte lika lätt i dem.

Svar på tråden tips mot blödande bröstvårta!!