• Nadill

Min 1-åring dunkar huvudet i golvet när han blir arg.

Detta har hållt på ett tag nu och börjar bli väldigt irriterande. Han ställer sig i krypställning och dunkar pannan i golvet när han inte får som han vill, eller blir arg för nåt. Man hinner sällan hindra honom. Eller man kan väl säga att vi har gett upp försöken att hindra honom.
    Vi har provat att noncharlera honom helt och vi har provat att skälla och säga att det är jätte dumt och att man inte får göra så, och vi har provat att säga ajajaj, stackars pannan så ska du väl inte göra.

Har någon nåt tips hur man kan få honom att sluta med detta?
    Han är 14 månader och det har hållt på mer eller mindre i 2-3 månader. Han dunkar ju inte jätte hårt men det hörs ju rejält.
    Det började med att han snubblade vid nåt tillfälle när han kröp och blev då jätte ledsen och vi tröstade. Sen kom han på detta, att det kunde bli synd om honom när han gjorde så. Men nu har det bara blivit en fix idé

• Svar på tråden Min 1-åring dunkar huvudet i golvet när han blir arg.
  • Joffi

Vår dotter hade en idé om att dunka huvudet i väggen när hon skulle sova, för då visste hon att vi kom. Vi fick möblera om så att sängen inte stod mot någon vägg. Det höll på i kanske ett par månader och nu har hon inte gjort det på länge. Hade faktiskt glömt bort att hon gjorde så tills jag läste din fråga! Tyvärr har jag inget tips på hur ni ska få honom att sluta. Ignorera det kanske, så att han inte får någon uppmärksamhet när han gör det? Då kanske det inte är lika roligt längre...

• humma

Har en likadan tjej! Men här kan det vara golvet eller stå och slå huvudet i väggen eller varför inte försöka skalla sin mamma??
    Ser till att avbryta det varje gång mer vet jag inte.
    Antar att de slutar någongång, nu har hon ibland börjat säga aj efter att hon dunkat i huvudet i golv/vägg. Hoppas det innebär något framsteg!

• mizztigger

när min dotter var lite gjorde hon så oxå.. de första gångerna sa jag till och hade mig men sen struntade jag i det. om hon dunkade på klinkergolvet så flyttade jag bara henne till mattran så hon inte skulle få för ont.

efter att ha ignorerat detta beteende och hon själv fattade att det gör ont så slutade det. fortsätt igorera bara..

• Nadill

Jag får nog bestämma mig för att alltid bemöta det på samma sätt. För ibland kan det ju vara så att man ignorerar det en hel dag, men efter 10:de gången så får man ett bryt och skäller: "Gör inte så med huvudet!!!"
    Det är nog inte så bra?

• Tone73

Min son dunkade sin panna när han blev arg då han var mindre. Han gick med blåmärke i pannan ständigt men det gick över.. nu gör han ansats.. men gör de inte för nu vet han att det gör ont..

• lilla bebis

ÅÅ vad skönt att höra att fler har barn som jag har..förlåt kanske inget ni vill höra..
    Men wilda har börjat dunka huvet i väggen eller bordet när hon inte får sin vilja igenom..
    Har läst att man ska försöka ignorera så mycket det bara går..
    självklart inte så hon skadar sig men inne och så
    jätte svårt men är tydligen bara det som hjälper

• älskarminson

Vad sööööt!!

Min 18-månaders dunkar sig också i golvet, slår sig i ansiktet, slänger sig ner på golvet och sparkar och skriker. Det är nog ingen fara, de skulle nog inte skada sig själva, för förhoppningsvis slutar de om de får ont.

• Tjosan123

Min ett-aring dunkar huvudet i golvet eller vaggarna da hon ar uttrakad, frustrerad eller trott. Det som hjalper ar att avbryta den aktivitet som vi haller pa med och sitta ner i ett lugn tyst vra och lasa en bok :)

Svar på tråden Min 1-åring dunkar huvudet i golvet när han blir arg.