• AnneSophie

Omröstning för barnfamiljer med hus (läs TS)

Lyssnade på P4 för ett par veckor sedan och på ett program om privatekonomi. Gäst var fanns Annika Creutzer, privatekonom på SkandiaBanken, som svarade på frågor från privatpersoner som fick ringa in.

Jag lyssnade speciellt på ett samtal gällande vad för slags buffertar/sparande man som småbarnsfamilj med hus bör ha och undrar nu om detta är rent önsketänkande från bankens sida eller om småbarnsfamiljer är såhär ”ekonomiskt medvetna och förberedda” (inte mina ord).

Som småbarnsfamilj med hus bör man då enligt privatekonomen ha:
    -          20 000 kronor som man direkt kan få loss för för akuta ärenden som tex, akut tandläkarräkning eller mindre bortfall av inkomst.
    -          Man bör som husägare spara/ha snabbt tillgängligt 1500 kronor per månad. Dvs 18 000 på ett år. Detta för att bla klara räntehöjning och ev oförutsedda utgifter som ett hus kan föra med sig.
    -          Man bör spara minst 200 kronor i månaden i ett långsiktigt sparande. 
    Dessa pengar, menade privatekonomen, krävs för att man ska kunna känna sig säker på att inte balansera på marginalen.
    Kom att tänka på detta nu när jag läste i en annan tråd gällande ekonomi.

Är det realistiskt eller önsketänkande?

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-11 10:17:03:
    Och om man nu väljer "Annat" så är det bra om man förklarar varför också...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omröstning för barnfamiljer med hus (läs TS)
  • mamma2004

Vi tänker nog så på ett ungefär...
    Nu är det inte jag som har jättekoll på ekonomin i vår familj, men vi har en liten buffert ifall något skulle hända. Vi försöker spara lite varje månad så man har lite extra...

Tacksam mamma till Jemima (040626) och Jonatan (060212)
  • Alle

När var det programmet? Skulle gärna lyssna på det själv!

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • AnneSophie
    Alle skrev 2007-07-11 10:14:56 följande:
    När var det programmet? Skulle gärna lyssna på det själv!
    Det var för två veckor sedan tror jag. P4 Radio Sörmland.
    Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • ebben

satte annat-för oss-absolut självklart o inga problem!

• Lainan

Alla önskar väl att det vore så, men är långt ifrån verkligheten för många.

Vi har inga problem med ovanstående, vi beräknade innan vi skaffade huset att vi ska klara en räntehöjning på 5 procentenheter samtidigt som en av oss skulle bli arbetslös.

Nu har vi inga barn än, men väntar tillökning i januari. Med lönerna vi har idag kan vi utan vidare spara 8500 kronor i månaden och ändå unna oss resor och bra mat (vi prioriterar alltid mat) . Utöver det sparar vi genom att amortera hyfsat mycket på vårt hus. Något pensionssparande har vi inte satt in oss i än, då jag "bara" är 23 år och resonerar som så att vi tjänar mer på ökad amortering än rent pensionssparande innan vi är 30 år.

När barnet har kommit kommer vi att prioritera henne/honom och istället, leva snålt genom att ta ut 4 dagar i veckan, så att vi kan vara hemma längre.

Som svar på frågan; Ja, det är realistiskt för oss, men jag betvivlar att det är så för de flesta barnfamiljer.

• CeeJay

Röstade på första alternativet för just nu är det inte möjligt för oss när det gäller sparandet. Däremot har vi andra möjligheter (släktingar, nöd-kredit) och sparar i pensionsfonder och har även en "försäkring" eftersom vi har en väldigt stor tomt. Om vi råkar i ekonomiskt kris som inte kan rättas till med de andra livlinor vi har, har vi möjlighet att stycka av 3 tomter och sälja.

• KickStart

Vi resonerar på det viset och ser till att få undan pengar varje månad. Det känns tryggt med en rejäl buffert om något skulle hända.
    Nu förstår jag att inte alla har den möjligheten allt beror på den egna ekonomin.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Nica74

Möjligt är det väl. Vi har ett sparkonto med ca 15.000:- på nu, var strax under 100.000:- till att börja med men ett skoterköp minskade det drastiskt. Var otroligt glad att ha det då arbetslöshet, sjukdom och glapp i inkomster gjorde att de vanliga inkomsterna inte räckte till under en period. Försöker att fylla på så fort vi får in lite extra.
    Dessutom har vi ett "huskonto" där vi sätter in pengar som vi kan behöva röra oss med ganska snart. Pengar till mat, renoveringar på huset.... där har vi drygt 7.000:- just nu.
    Sedan sparar jag 200:-/månad i pensionssparande.

Vi har inte höglöneyrken.

• Freiya

jag tycker att det låter minst sagt rimligt.
    alla borde ha en mycket större buffert än det där, men är man så dum som vi var och inte sparade när vi väl hade pengar, så är det inte så lätt att komma upp i det nu :/

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Wilja

Vi satsar på att ha 20000:-, sparar undan just nu. Har i extremt akuta fall tillgång till nästan de pengarna.

Vi lägger undan extra pengar på servicekontot varje månad som ska täcka ev. räntehöjningar.

Sparar undan 200:- i månaden i räntefonder.

Så inget önsketänkande här, utan ganska realistiskt

*Jack. född 2006-09-30 * Mini Bf 2007-11-30 *
Svar på tråden Omröstning för barnfamiljer med hus (läs TS)