Hur sköter man en orkide efter att den blommat?
Har en orkide som precis blommat ut. Vad gör jag nu? Hur sköter jag den till nästa blommning?
Har en orkide som precis blommat ut. Vad gör jag nu? Hur sköter jag den till nästa blommning?
Jag brukar hålla krukan under kranen och hälla på lite vatten, så jorden blir lite fuktig bara och sedan låta överflödigt vatten droppa av, det ska aldrig vara vatten kvar i krukan som blomman kan suga åt sig...Vattna så 1 gång/veckan.
Ska man inte klippa den när det blommat färdigt?
Flåt jag trodde du menade när den har börjat blomma..
Klipp av stjälken över det andra "ögat" efter blomningen. "Ögat" är vid den tjockare delen på stjälken och är lätt att känna igen. Efter ett tag ska det komma fram en ny gren ur "ögat".
Under varje blad brukar det komma en ny knopp, som också blommar.
Ska jag låta växten stå framme som vanligt under tiden?
Jag har mina orkideer i ett fönster med övriga krukväxter. Jag har märkt att de är känsliga för starkt solljus, bladen kan bli brända, så de passar nog inte i söderfönster.
När en orkide har blommat väntar jag tills blomstängeln har torkat, sedan klipper jag av den. Jag vattnar orkideerna var 10e dag genom att ställa ner krukan (alltså innerkrukan med hål i botten) i vatten där de får stå i 10 minuter och sedan rinna av.
Vad är det för orkidésort du har?
Lite allmäna skötselråd - vattna ungefär en gång i veckan, man ska låta den torka ut mellan vattningarna. Orkidén kommer ofta i en genomskinlig plastkruka och genom den ser man om rötterna är gröna (ej uttorkad) eller gråa/silverfärgade (uttorkad).
När man vattnar är det allra bäst att använda regnvatten, men om man använder kranvatten kan man låta det stå en dag eller två så att kloret kan dunsta av så mycket som möjligt. Man ska inte använda näring till orkidéer då rötterna ofta bränns sönder då.
Det är sant som lillabebben säger att det aldrig ska vara vatten kvar i ytterkrukan (om man har en sådan men det är bäst att inte ha, rötterna har klorofyll i sig och mår bra om de får solljus på sig), man ska även akta sig för att få vatten I bladrosetten när man doppar krukan, kommer det ner vatten där kan blomman ruttna. Dutta med lite toapapper om det kommer ner vatten där.
Sist men inte minst, de vill stå ljust men inte i direkt solljus, då bränns de också sönder.
Om man vill kan man klistra upp smörpapper i rutan precis vid orkién så att det blir lite mildare ljus men det är kanske inte så snyggt om man har orkidén till prydnad.
Lånar tråden lite. På min orkidé är stjälken ganska lång och det går ut en lite stjälk från huvudstjälken. Denna har blommat över och torkat. Ska jag allstå klippa av huvudstjälken så långt ner som vid andra "markeringen"? Är det det som kallas öga? *förvirrad*
På en sida som jag just hittade står det:
"Klipp inte bort grenar efter blomningen utan låt de vara som de är."
www.miljomagasinet.se/dokument/nytt/apr03/orchide.html
Men jag är osäker... *letar vidare*
jag låter mina stänglar vara kvar när dom blommat klart, ibland torkar dom oh ibland blommar dom igen efter ett tag, när stängeln torkat klipper jag den
Detta skriver en person i orchidésällskapet i forumet:
"Jag brukar låta mina brudorkidéers blomstänglar sitta kvar tills de har vissnat ner, därför att de ofta vilar sig ett tag och sedan fortsätter blomma från toppen på stängeln eller från ett annat öga. Just nu har jag ett par brudorkidéer som blommar från två gamla stänglar och en eller två nya. Om de tjurar lite med att blomma om, kan det hjälpa att utsätta dem för en liten temperaturminskning. "
www.orkidesallskapet.se/phpBB2/viewtopic.php