Får man äta mango?
Hörde nånstans att man ska undvika mango när man är gravid. Stämmer det?
Hörde nånstans att man ska undvika mango när man är gravid. Stämmer det?
Va????? Har aldrig hört om nån frukt / grönsak man ska undvika. Skölja den noga, men mango skalar man ju......
Varför ska man undvika det? All frukt är väl bra?
Ja, du kan dö om du äter det så låt bli! Nä, skoja bara, har jag aldrig hört. All frukt är bra att äta!
Från gravid.se :
Antioxidanter
Det finns ca 10 biljoner (10 000 000 000 000) celler i kroppen. Alla kräver näring, syre och energi för sina funktioner. De måste fungera och vara i god balans för att du ska må bra. Syre behövs för cellernas förbränning men kan också förkomma som sk fria radikaler vartefter maten bryts ned. De fria radikalerna är giftiga bl a för cellmembranens fleromättade fettsyror. Rökning, miljögifter, stress, infektioner och inflammationer kan öka produktionen av fria radikaler. Det kan leda till för tidigt åldrande, skador på arvsmassan och olika sjukdomar. Botemedlet är tillförsel av antioxidanter; vitaminerna A (+ betakaroten, förstadium till A), C och E samt mineralerna selen, zink, koppar och mangan. Antioxidanter finns det mycket av i frukt och grönsaker. Ju starkare färg desto mer antioxidanter! Tänk på tomat, morot, paprika, broccoli, jordgubbar, blåbär, mango, rödbetor mm vilken härlig färg de har!
Det finns väl inga frukter som i sig är fosterskadande vad jag vet?
O du Ts, nästa gång du "hör något", kolla på den bästa källan vi har:
www.slv.se (kostråd för gravida)
haha..tyckte väl att de lät konstigt hahaha...då mumsar jag på då