Hejsan!
Lider verkligen med dig och din klåda. Jag själv hade hepatos med enormt läskig och obehaglig klåda.Just som du beskriver på anklar, fotrygg, armar och vissa nätter var gräslig Fick detta i V31.
Ska försöka ge dig svar på ev funderingar
Gallsyror( gallsalter) utsöndras från levern för att delta i bla matsmältningen, har man en leverpåverkan ( som kan uppstå under graviditet)så kan dessa bli förhöjda, alltså man har mycket gallsyra i blodet. Det är dessa salter som ger denna hemska klåda. I och med att man har en påverkan är övriga leverprover asat,alat,alp(kallas transminaser i samlingsnamn)för höjda.
Alltså de prov som är viktigt att följa är gallsyran
Det är det som kan ev vara skadligt om det är för högt.
Mitt gallsyreprov låg som högst på 84 ( man ska ha under 10 i normalfall).De indelas så här 10-39= mild hepatos, över 40= svår hepatos och över 70 = mycket svår.
Jag blev insatt på tablett Ursofalk som sänker gallsyran men det tror jag inte blir aktuellt i ditt fall då det brukar ta en vecka innan effekt ses.Skulle dina värden vara höga så övervägs nog en igångsättning eller att du får komma på täta kontroller och köra CTG-kurvor och följa upp med gallsyreprov varje vecka.
Tips jag har för att lindra klådan är kyla:
-Blöt upp handukar i kallt vatten och lägg på.
-Stoppa vetekudde i frysen
- Duscha kallt ( jag själv har tillbringat några nätter i kall dusch, brr men skönt just då)
- Kylpåse för ex idrottsskador
Jag provade även tavegyl och lergigan men de hjälpte inte mycket
Jag tog nya gallsyreprov varje vecka, i och med medicineringen så sjönk värderna till 10 och klådan lindrades.
Var även inne på förlossningen och kollade CTG-kurva att allt såg bra ut
Är du orolig ska du defenitivt åka in och kolla upp dig och din bebis
sen i slutet av grav fick jag åter klåda och trots dubbel dos medicin så började gallsyrevärdet att stiga,
Då togs beslutet att jag skulle smygas i gång.
Jag födde en frisk pojke den 12 maj ( i år) de har även extra koll och så under förlossningen.
När väl sonen var född så försvann klådan.UNDERBART!
Sen är det så att din klåda inte behöva betyda att du lider av allvarlig hepatos,Ca 2 av hundra drabbas av gravklåda och ca 80 % av dem 2 har inte farligt höga gallsyrevärde så det är inte så vanligt, men det förekommer ju ( ex jag då)
Varför vissa får hepatos är inte klarlaggt men det känns ju skönt att veta att leverpåverkan bara är tillfällig
Jag håller tummarna för dig att gallsyreprovet inte är högt och att du får slippa klådan snart.
Berätta gärna hur det går för dig
Må så gott och lycka till inför din kommande förlossning
oj oj vad långt det blev....hoppas du orkar läsa