• emeliiie

förhöjt levervärde, vad händer då?

Tänkte om det är någon som vet något om detta..
    Jag berättade för min barnmorska att det kliar nå så fruktasvärt på min kropp på sista tiden (ca 1-2 veckor), särskillt på natten.. Det kliar på hela kroppen, men främst under fötterna, på hanflatorna, handlederna, armarna, fotvristerna och benen.. Det kliar så mkt att jag inte har sovit mer än 3 timmar/natt i 1-2 veckor.. Och fortsätter det såhär kommer jag ju aldrig orka med en förlossning..

Jag fick idag ta levervärden, och ringde dit, och fick som svar att dem var ganska mkt förhöjda.. (pratade med en sjuksköterska)

Väntar nu på att barnmorskan ska ringa upp mig..

Men tänkte höra om det är någon här som vet vad som händer nu?
    För det första, är det skadligt för barnet när jag har förhöjda värden?
    Kommer jag få ngn medicin, eller kommer dom låta det vara osv?

Kan tillägga att jag är i v. 37..

Mkt tacksam för svar!

• Svar på tråden förhöjt levervärde, vad händer då?
  • Mamma till viljestark dotter

När jag väntade min dotter fick jag havandeskapsförgiftning i vecka 31. När jag var i v 33 var mina lever- och njurvärden så dåliga att läkarna försökte sätta igång förlossningen. De försökte få igång förlossningen i två dagar men till slut blev det akut kejsarsnitt då moderkakan började lossna.

Det kanske är bäst att sätta igång förlossningen om du är så pass långt gången som v 37... med de symtom du har (som inte låter speciellt trevliga). Om det är farligt för barnet vet jag tyvärr inte (men skulle gärna vilja veta!). Meddela gärna vad barnmorskan säger!

• emeliiie

Tack så mkt för att du tog dig tid att svara :)
    Jag somnade idag när barnmorskan hade ringt mig men ringde upp och fick prata med en sköterska, då barnmorskan hade gått hem för dagen..

Hon sa att jag ska tillbaka dit på måndag igen och ta nya prover, för att se om värderna har höjts eller sänkts.

Men nu var det iaf:
    Asat 0,94 (bör som högst vara 0,60)
    Alat 1,4 (bör som högst vara 0,75)
    Bilim(nått, hörde ej vad hon sa) var normalt
    Alp 6,4 (bör som högst vara 1,8)

Hade du några symptom lr vad man ska säga? Och isf vad för några?
    Ursch man blir ju så orolig.. Känns omöjligt att bara vänta tills på måndag.. Vet ju inte ens om detta är skadligt är barnet ju :/ + att man blir GALEN av att inte få sova på natten!

Tur att allt gick bra för er sen iaf! :)

• Gul13

Jag hade hepatos med som högst 39 i värde (vad nu det betyder). Förutom klådan så påverkas inte du så mycket men däremot mår barnet inte så bra har jag fått lära mig. Det blir en form av förgiftning.
    Jag gick till spec mvc på kontroll 3 gg/vecka men hann bara gå 1,5 vecka sedan satte värkarna igång och dottern är född med akutsnitt i v 34+0.
    De brukar sätta igång förlossningen ganska omgående när man är fullgången som du.
    Lycka till!

• Mamma till viljestark dotter

Vet tyvärr inte vilka av alla mina symtom som man ev kan koppla till de förhöjda levervärdena... Havandeskapsförgiftningen gjorde ju att jag hade massor av symtom att något inte stod rätt till. Var tvungen att leta fram min journal... Värdena när jag blev vidareskickad till universitetssjukhuset var:
    ASAT 0,78 och ALAT 0,80

Försökte få fram värdena när dottern föddes, men de stod inte i journalen. Får begära handlingarna där alla provsvaren står... Hoppas du får svar på frågan om det kan påverka fostret. Provade googla men hittade inget intressant...

Och det där "bilim", kan det vara bilirubin? Det är ett värde man kollar för att bedöma om man har gulsot, vilket är kopplat till leverfunktionen. Min dotter fick gulsot eftersom hon är för tidigt född, och då mätte man bilirubin-värdet för att bedöma om hon behövde "sola".

• emeliiie

Ett tack till dig med Gul13 :)

Åh nej nu blir jag ju orolig! Jag kunde inte stilla mina tankar så jag ringde till förlossningen, och dom sa att dom inte kunde göra en bedömning för att dom hade för lite "underlag på mig".. Och att jag skulle ringa min barnmorska imorn, ska göra det direkt på morgonen.. Det som är jobbigt är att min ordinarie barnmorska har gått på semester, så nu har jag en helvirrig tant ist.. Hade helst velat ha min andra, henne litar jag på till 100 %..

Kan det bli så att kroppen startar förlossningen när den känner att barnet kanske inte mår helt okej?
    Jag hoppas att dom snart sätter igång mig, för jag kan inte stilla mina tankar, när man inte vet hur barnet har det är inne :(

Verkar ju inte heller vara någon läkare som riktigt vet det heller.. Och jag hade då inte velat chansa..

Gul13: Vad fick du göra för slags kontroller på Spec. MVC?

Mamma till viljestark dotter: Joo, bilirubin var det! Väntar på nå gallsyreprover också, men det skulle ta upp till slutet av nästa vecka att få svar på dom.. Vad står dom för?

Usch snart är det kväll, hatar att gå och lägga mig nu :/

Kram på er!

• Syster B

Hejsan!
    Lider verkligen med dig och din klåda. Jag själv hade hepatos med enormt läskig och obehaglig klåda.Just som du beskriver på anklar, fotrygg, armar och vissa nätter var gräslig Fick detta i V31.

Ska försöka ge dig svar på ev funderingar

Gallsyror( gallsalter) utsöndras från levern för att delta i bla matsmältningen, har man en leverpåverkan ( som kan uppstå under graviditet)så kan dessa bli förhöjda, alltså man har mycket gallsyra i blodet. Det är dessa salter som ger denna hemska klåda. I och med att man har en påverkan är övriga leverprover asat,alat,alp(kallas transminaser i samlingsnamn)för höjda.
    Alltså de prov som är viktigt att följa är gallsyran
    Det är det som kan ev vara skadligt om det är för högt.

Mitt gallsyreprov låg som högst på 84 ( man ska ha under 10 i normalfall).De indelas så här 10-39= mild hepatos, över 40= svår hepatos och över 70 = mycket svår.

Jag blev insatt på tablett Ursofalk som sänker gallsyran men det tror jag inte blir aktuellt i ditt fall då det brukar ta en vecka innan effekt ses.Skulle dina värden vara höga så övervägs nog en igångsättning eller att du får komma på täta kontroller och köra CTG-kurvor och följa upp med gallsyreprov varje vecka.

Tips jag har för att lindra klådan är kyla:
    -Blöt upp handukar i kallt vatten och lägg på.
    -Stoppa vetekudde i frysen
    - Duscha kallt ( jag själv har tillbringat några nätter i kall dusch, brr men skönt just då)
    - Kylpåse för ex idrottsskador
    Jag provade även tavegyl och lergigan men de hjälpte inte mycket

Jag tog nya gallsyreprov varje vecka, i och med medicineringen så sjönk värderna till 10 och klådan lindrades.
    Var även inne på förlossningen och kollade CTG-kurva att allt såg bra ut
    Är du orolig ska du defenitivt åka in och kolla upp dig och din bebis
    sen i slutet av grav fick jag åter klåda och trots dubbel dos medicin så började gallsyrevärdet att stiga,
    Då togs beslutet att jag skulle smygas i gång.
    Jag födde en frisk pojke den 12 maj ( i år) de har även extra koll och så under förlossningen.
    När väl sonen var född så försvann klådan.UNDERBART!

Sen är det så att din klåda inte behöva betyda att du lider av allvarlig hepatos,Ca 2 av hundra drabbas av gravklåda och ca 80 % av dem 2 har inte farligt höga gallsyrevärde så det är inte så vanligt, men det förekommer ju ( ex jag då)

Varför vissa får hepatos är inte klarlaggt men det känns ju skönt att veta att leverpåverkan bara är tillfällig

Jag håller tummarna för dig att gallsyreprovet inte är högt och att du får slippa klådan snart.
    Berätta gärna hur det går för dig

Må så gott och lycka till inför din kommande förlossning

oj oj vad långt det blev....hoppas du orkar läsa

• Änglaplinga

nu har jag ringt min bm, väntar på att bli uppringd, jag är helt prickig över hela magen upp tom brösten, å det kliar något så in i....
    är i v 33+3 å e orolig över att det ska vara ngt med levern..
    lägger in en bild i mitt galleri så ni kan se prickarna, berätta gärna om ni känner igen sådana prickar...

• emeliiie

Syster B: Tack för ditt utförliga svar! Nu förstår jag lite bättre vad allt det där innebär.. Min barnmorska får jag ju inte ut någonting vettigt av! Eller så kanske hon inte vill oroa mig i onödan.. Jag vet faktiskt inte.

Jaa, jag hoppas verkligen att gallsyreproverna visar bra då, dom sa att svaren skulle komma först i slutet av nästa vecka.. Känns så länge att vänta. Men samtidigt, skall ju ta nya Asat, Alat, Bilirubin, Alp prover på måndg och dom får jag ju svar på, på samma dag.. Och skulle dom ha höjts sig mkt så kanske dom sätter igång mig för säkerhetens skull?

Åh då får man hoppas att klådan försvinner lika fort för mig också efter förlossningen :)

Jag skriver och berättar hur allt går! :) TACK så mkt till alla som orkar engagera sig!

• Syster B

Vad bra om du blev lite klokare.
    Själv upplevde jag det svårt att hitta någon info om detta så det är ju bra att man kan dela med sig av sina erfarenheter.

Du får gärna höra av dig om du har fler funderingar, jag har också pratat och frågat om detta med mina kollegor på sjukhuset så lite "hum" har jag.
    Fast det verkar vara lite olika hur det behandlats på var man bor i landet, men jag tror det också kan bero på vilken läkare och BM man träffar (Tyvärr!)
    En del kan ta förgivet att det är vanlig "grav klåda" eller vara dåligt insatta i det här trots att det kan vara förenat med allvarliga konsekvenser men som tur nog inte är så vanligt.

Hare gott!

• stormfågel

Hej!
    Äntligen hittade jag en tråd på ämnet!
    Jag har sedan i fredags haft en sjul klåda på fötter och hännder och mage och rygg och i öronen och på rumpan och... jag över hela mig.

Jag googlade och hittade att det kan var farligt för bebin om man har för höga levervärden och blev rejält nervös. Jag vet nämligen med mig sen förut att mina levervärden har varit dåliga (då jag blev uppkollad för problem med min mage).

Jag ringde min barnmorsska som jag upplevde som nonchalant och sa att det absolut inte är någon fara och att jag har ju kommit så långt (v. 36) så jag fick en läkartid först om 1,5 vecka.

Nu är jag jätteorolig för bebisen (kan vara graviditetshormonerna som spökar )Om det nu är dåliga levervärden, hur farligt är det då för bebisen att vänta så länge innan det blir uppkollat och jag kan få någon hjälp?

Är det någon som vet?

Svar på tråden förhöjt levervärde, vad händer då?