• FruMadde4barnTätt

gåstol - bra eller dåligt?

är det bra eller dåligt att använda gåstol?
    på bvc sa de att det inte är bra att använda gåstol, då det hämmar barnets utveckling, att barnet ska ligga på golvet och lära sig krypa och sitta.

att barnet använder fel sorts muskler i gåstolen och att det inte är bra?

jag tycker gåstolen är bra. oliver tycker jättemycket om den och springer runt i den, och han skulle inte vara tidigare med att lära sig krypa även om han inte använde den, han gillar bara att ligga på golvet korta stunder sedan skriker han och vill inte.

• Svar på tråden gåstol - bra eller dåligt?
  • Valkyriah

Tycker varken bu eller bä.

men tror inte att korta stunder är farligt så länge barnet är stabilt i sig själv.

Själv så använde vi det inte till Loke.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Nikitastar

Jag tror inte att det är negativt, det har hänt mkt med Marcus utveckling sedan han började använda gåstolen.
    Men de bör väl inte sitta i den så länge, bättre att variera med babysitter, på golvet, i babygym, i famnen osv.

• Popflickan

Bvc har rätt. Det är klart att barnen säkert gillar dem, men det betyder ju inte att gåstolar är bra på något sätt. Jag har inte använt gåstol och kommer inte att göra det heller.

Hoppgunga däremot, det är rena kalaset för barnen!

• jojo7

min son satt i gåstolen rätt mycket faktiskt. han ålade och kröp rätt så tidigt. nu har han börjat gå redan och han är 10 månader.. Så jag tror inte det har med gåstolen att göra faktiskt..

♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, BF 21:e oktober~
  • lia76

gå-stolen ska d emest använda som en leksak.
    Alltså inte ett sätt att lära sej gå på.

Och korta stunder

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Maria C S 75

Jag testade stolen men min kille gallskrek. Ville inte sitta iden. Testade även hoppgunga men det var inte heller någon hit. Testade dessa för jag tänkte mest att det skulle va lite kul för killen och att det skulle hjälpa mig att underhålla honm lite men det fungerade inte alls. Tror att BVC har rätt, det hämmar nog deras utveckling lite. Sitter de på golvet får de kämpa lite för egen maskin om de vill komma någonstans. Min kille gick när han var 9 månader. Men OBS jag är ingen expert har bara ett barn så jag har inget att jämföra med. Lycka till i alla fall.

• DecemberBebis

vår dotter är snart 7 mån och älskar sin gåstol , och hon sitter stadigt och kryper som bara den.. vårt bvc sa att man inte skulle använda gåstol innan 5 mån , och inte för långa stunder.. och att dem får ligga på golvet , sitta och så med.. men det ser jag som en självklarhet..

Popflickan : varför skulle du inte tänka dig att använda gåstol ?

• ElsaO

har använt gåstol till min dotter och hon började gå när hon var 10 mån. Jag tror som med mycket annat att överdriven användning kan vara farligt, det gäller även hoppgungor, babysitter m.m.

• nummer1

min kille på 4 månader älskar gåstolen :)

• pyretina

Vi kommer att köra med gåstol,hoppas att de roar lillkillen lite grann...Roligare att kunna variera från babysitter och babygym... Han lessnar rätt fort...
    Har hört från många att man inte ska använda hoppgunga för de kan göra att benen blir sneda eller liknande...
    Men tror att vad gäller hoppgunga och/eller gåstol så varierar de från barn till barn.. Vad som funkar eller inte..

(¯`°?.¸ ღ♥ Keiron ♥ღ ¸.?°´¯)
  • lia76

Det finns inga studier som talar för att det finns några positiva utvecklingseffekter alls, däremot finns misstankar om motsatsen, att vissa motoriska funktioner utvecklas lite senare.

Gåstolen ger barnet möjlighet att förflytta sig själv och när de kommer upp en bit över golvnivå så ser de omvärlden i ett nytt perspektiv, vilket kan vara kul och stimulerande för barnet. 

Man hör ofta föräldrar berätta om hur mycket deras små barn älskar sina gåstolar. Samtidigt är expertisen enig om att det är en "onödig pryl" som är förenad med en hel del risker:

Barnet tränar inte kroppen utan blir "lat" och kan bli svag i överkroppen Barnet når högre och kan lättare komma åt olämpliga saker Barnet kan också få upp hög fart och riskerar att ramla, klämma sig eller stöta i saker. Den allra vanligaste olyckan är att barnet ramlar nerför en trappa, sittande i stolen. Inte sällan har det funnits en trappgrind som ska förhindra att detta, men någon har passerat och glömt stänga efter sig.
  • Maria C S 75
    pyretina skrev 2007-07-11 15:30:51 följande:
    Vi kommer att köra med gåstol,hoppas att de roar lillkillen lite grann...Roligare att kunna variera från babysitter och babygym... Han lessnar rätt fort...Har hört från många att man inte ska använda hoppgunga för de kan göra att benen blir sneda eller liknande... Men tror att vad gäller hoppgunga och/eller gåstol så varierar de från barn till barn.. Vad som funkar eller inte..
    Har också hört en massa dumma saker som att just killar inte skall vara i hoppgungan för det är inte bra för pungen och snoppen;- Men de bara skrattade på BVC. Ingen fara varken för tjejer eller killar så länge som de är starka i kroppen. Så kör på! Bara att hoppas att ert barn gillar det. Min kille tyckte det var skoj de första 3 gångerna sedan var det inte skoj mer.
  • Karpet

Min dotte har gåstol och hon äääälskar den. Nu kryper hon iofs hellre, men gåstolen har förgyllt många dagar dagar för henne.

Jag tror inte att det har hämmat hennes utveling alls, då hon inte varit sen med något hittills. Hon satt upp själv när hon var 5 månader, ställde sig upp/drog upp sig/klättrade när hon var 6 månader och började krypa när hon var 7 månader. Nu är hon 8 månader och nästa steg blir att gå för henne.

• lia76

Läste om ett test de gjort med gåstol.
    10 personer deltog har jag för mej.

5 fick ha gåstol och 5 var utan.
    De som inte använde gåstol var en månad tidigare att gå än de som använt gåstolen

• S vali s

Vår dotter använde gåstol eller som jag väljer att kalla det "lekstol", skulle den hsa hämmat hennes motoriska utveckling så är jag bara tacksam för det eftersom hon trots att hon är född 9v. för tidigt varit väldigt tidig just motoriskt

Innan vi började använda lekstolen till henne rådgjorde vi både med vår barnläkare och sjukgymnast och fick klartecken från båda håll, rätt använd är lekstolen ett trevligt komplement för barnet och ett roligt sätt att aktivera sig.
    Bara för att man låter sitt barn sitta i gåstolen innebär det ju inte att barnet även tillbringar en hel del tid på golvet

Att det sen händer olyckor med stolarna beror ju inte på stolen i sig utan på att föräldrarna7den som har ansvar för barnet "slarvat" med tillsynen av säkerheten.....

Den late får brått när det blir kväll
  • Karpet
    lia76 skrev 2007-07-11 15:44:47 följande:
    5 fick ha gåstol och 5 var utan.De som inte använde gåstol var en månad tidigare att gå än de som använt gåstolen
    Fast när man börjar gå är ju ändå högst individuellt och det finns ju inget som säger att de barnen som gick en månad senare än barnen utan gåstol skulle ha gått tidigare om de inte haft den.

Dessutom känns en stude där underlaget är 10 personer väldigt opålitligt.
  • lia76

Jo men som jag skrev...
    Kommer inte ihåg hur många de testade det på.
    Och jag håller med...
    Inget som säger att de skulle gått tidigare

Men jag tycker dte är OK att använda gå-stol.
    Min jänta har en som hon springer i gladeligen
    Sen har hon en gå-vagn som hon går med oxå

Hon är 9½ månad...
    Drar sej inte upp längs möbler ännu, men hon är på G.
    Drar sej upp längs ryggstödet på soffan då hon sitter i den och drar sej upp i spjälsängen

Svar på tråden gåstol - bra eller dåligt?