• Puss och Kram

Spcs adm 500, hjälp med nytt bokföringsår...

Finns det någon som kan hjälpa mig...

Vi har brutet bokföringsår april-april...
    Nu ska jag bokföra maj månad och hur för jag över uppgifterna från förra året till ett nytt bokföringsår.

Förra året öppnade jag upp ett nytt bokföringsår och la in alla gamla ing balanser och konton som man skapat själv. Kan man importera dessa uppgifter på något sätt istället...

• Svar på tråden Spcs adm 500, hjälp med nytt bokföringsår...
  • Klaras mamma

man måste låsa det föregående året för att öppna ett nytt; då förs alla ub till ib.

• Puss och Kram

Låsa!

Är det helt omöjligt att göra någonting i det gamla bokföringsåret då? Ex rättelser i efterhand?

Under vilken flik låser man?

• Klaras mamma

Det ligger under Arkiv/Företagsunderhåll/Bokföringsår. Nej, det går väl inte att göra några ändringar sedan, tror jag.
    Jag tycker faktiskt programmet är rätt dåligt uppbyggt; satt med momsrapport halva natten igår tills jag insåg att man INTE ska göra momskontroll för att få ut momsrapport....
    Lycka till!

• Puss och Kram

Ja visst har det sina nackdelar...

Jag har precis lyckats göra ett nytt bokföringsår för nästa period med alla saldon under samma namn ( tack vare dina tips), men den har raderat alla gamla verifikationer... Tur att jag har säkerhetskopierat...

Man kan tycka att en varning borde kommit upp...

Nu ska jag ge mig i kast med månadens uppdrag, det är ju snart den 12:e...

• Klaras mamma

Men är du säker på att verifikationerna är borta - de stannar ju kvar så att säga under det gamla året (är de borta när du går in på 06/07?), så du börjar på 1 vid ett nytt räkenskapsår?

• Puss och Kram

De är borta... Företaget har samma namn med samma datum i listan när jag ska öppna företaget. Men det jag får fram är nya året med alla ing saldon och 0 verifikationer...

Men nu har jag döpt om det nya företaget med rätt datum, skapat ett nytt med de gamla och installerat in alla uppgifter från min säkerhetskopia, så det ska väl fungera ändå hoppas jag.

Är så bra att kunna gå in i gamla bokföringsåret och kolla upp gamla verifikationer och kontonr om man är osäker. En del saker bokför man ju bara en gång per år...

• Klaras mamma

Man kan ju välja bokföringsår under Arkiv - då kan man kolla på historiska verifikationer (men jag antar att du kollade). Lider med dig för allt strul!

• c0ol

ja du måste byta bokföringsår för att se den gammla verifikationerna, och får man verkligen göra förändringar i ett gammalt bokföringsår hur länge som helst? tänkte på att du inte ville låsa det gammla

• Puss och Kram

jag måste bara hålla det uppe tills Mannen som går igenom allt åt oss har gett klartecken...

Men jag kunde öppna nytt bokföringsår utan att låsa. Vet dock inte hur det påverkar ing balans. Jag får säkerhetskopiera trippelt och hoppas på det bästa.

Svar på tråden Spcs adm 500, hjälp med nytt bokföringsår...