sockerkaka utan ägg och mjölk ?
nån som har ett bra prövat recept ?
nån som har ett bra prövat recept ?
Hittade detta på allergimat. Är ju bara att byta ut mjölken mot havredryck och mjölkfritt magarin.
Ingredienser InstruktionerVälj ditt favvorecept-
byt ut mjölken mot nån ersättningsprodukt och
smöret mot mjölkfritt margarin om du vill.
1 msk fiberhusk + 2 dl vatten istället för ägg
Istället för ägg löser du en matsked Fiberhusk i 2 dl vatten (låt det svälla i några minuter) och vispar tillsammans med sockret med elvisp så länge du orkar, fortsätt enligt ditt vanliga recept och simsalabim! Supergoda muffins som ingen kan tro saknar ägg!
Jag har ett veganrecept som jag bakade för ett år sen. Kakan blev jättegod, även om det inte är ägg i den. Hittade den på nån vegansite och där fanns folk som använt samma recept till tårta.
Ingredienser:
4 dl mjöl
1.5 dl socker
2 tsk bakpulver
100 gram mjölkfritt margarin (tex Carlshamn)
2 dl sojamjölk
+ eventuell smaktillsats, ex äpple och kanel, kakao, chokladbitar, citronsaft etc
Smörj och bröa slät form. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda torra ingredienser i bunke (även ev torra smaktillsatser). Finfördela margarinet med fingertopparna, tillsätt sojamjölk och ev blöta smaktillsatser. Bred ut smeten i formen. Grädda på nedersta i ca 45 minuter.
Lycka till!
tack susisue
jag ville ha ett som var prövat så jag vet att det är bra och gott har varit på allergimat dessvärre misslyckas jag bara mde de jag hittade där