• Flizan30

Hår på hakan! permanent borttagning

Jag har fått besvärande hårväxt p hakan efter mina två grav. De är visserligen blonda och tunna men blir kanske 4 cm och de blir bara fler och fler. jag har hittils tagit bort dem med pincett men fick nog idag och tog rakhyveln. Finns det någon annan med detta problem och vad gör ni åt er hårväxt?
    Kan man ta bort hårväxt permanent eller iallafall så att hrväxten hämmas?

• Svar på tråden Hår på hakan! permanent borttagning
  • cutiee

Ett tips är att absolut inte använda rakhyvel! Och inte pincett heller, såvida det inte bara är några få hårstrån. För båda grejorna har en tendens att göra så att hårstråna blir grövre.
    Jag rekommenderar att du vaxar bort det, men tex veet vaxremsor eller liknanade. Eller tar bort det med tråd, en metod där man tvinnar tråden och får bort håret - lätt att lära sig att göra på sig själv och billigt.

Det går ju att ta bort det med laser, men det kostar rätt mycket och sen så har det hänt att folk har fått brännskador :-s

Hoppas du fått svar på dina frågor :)

• olpansfamilj

laser fungerar inte på ljusa hårstrån=(
    Finns diatermi tror jag att det hette, en nål som dödar hårsäcken, ska göra lite ont har jag förstått. Finns på många skönhetssalonger

• cizzin

Plocka absolut inte med pincett i ansiktet. Ansiktet är hormonbetingat vilket innebr att hårstrået ofta växer ut och blir mörkt, grövre (=skäggväxt)
    Raka är väl det bästa eftersom inte hårväxten blir mer då, dock kan håret kännas grövre eftersom man "hugger av" hårstrået.
    Laser har jag använt och det fungerar bra. Är inte klar men ser en tydlig förbättring efter 3 ggr a la 1500 kr. Det kostar pengar, men är värt det om man lider mycket. Har inte fått några brännskador el dylikt. den laser jag använt är ELOS som också kan användas på ljusa hårstrån, men resultatet är bäst på mörkt hår.

• Flizan30

Men vaaxning fungerar det inte också som att dra med pincett? alltså att det blir grövre när det kommer ut? Väldigt irriterande med hårväxten alltså. Min mamma har likadant men hon berättade lite generad at hon rakar sig i ansiktet. Visserligen är det inte mörka hrstrån. men d et är ju inte så kul att vara luden i ansiktet De blir ju ganska långa.Laser är lite för dyrt men jag får väl börja spara. Kanske skall börja med att prova med vaxning då.

• cutiee

Vet egentligen inte vad som är skillnaden mellan vaxning och att ta bort med pincett, men just håret i ansiktet har jag hört att man helst inte ska ta bort med pincett. Att vaxa går ju jättefort och det är smidigt då det tar några veckor för håret att växa ut igen.

Raka absolut inte i ansiktet, håret blir fler och grövre också. Jag rekommenderar som sagt tråd eller att du vaxar.

• Ullis69

Jag har tagit bort hårväxt med laser, HELT SUVERÄNT, ligger tyvärr nere sen 1år pga ekonomin men ser tydlig förbättring efter 5 ggr, har så pass kraftiga strån att jag nog får räkna med många behandlingar. Min syster har gjort lika många beh o hon är nästan helt av med sitt. 6-8 behandlingar är normalt.

Har tidigare provat diametri men fick fula ärr . På vissa ställen tar de bort även ljusa strån med laser, då fattade jag det som att man färgar stråna innan.

På den klinik jag får laserbehandlingen säger de att man absolut INTE får använda vare sig pincett eller vax pga risk för ökad skäggväxt. Rakhyvel eller hårborttagninsmedel ska man använda. Jag har rakat mig varje dag hur länge som helst och jag ser inte att stråna blir grövre, däremot blir de ju lite stubbiga när de växer. Förr använde jag hårborttagningsmedel o funderar på att åter gå till det trots att det är lite mer jobb, hårstråna blir mer fjuniga när de växer ut. Tyvärr växer det alldeles för snabbt på mig

Har även hört om ytterligare en metod som många kosmetologer använder istället för diametri men kommer inte ihåg vad den kallas.

• cutiee

Jag har aldrig hört någon säga att man ska använda rakhyvel, mot någon hårväxt nästan. Alla säger att det både blir grövre hårstrån och många fler. Jag vet själv av erfarenhet att vaxning gör att det blir mycket färre hårstrån och att det tar rätt lång tid för håret att växa ut. Har dessutom sett folk som rakat sig i ansiktet och det blir ju som mäns skäggväxt typ. Inte att rekommendera som sagt!

• Carro W

En dum fråga kanske men varför ökar hårväxten när man använder pincett el liknande?

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • Gable

Fattar inte, vad är skillnaden?! Både vaxning och pincett drar ju ut håret med roten.

cutiee skrev 2007-07-13 00:27:58 följande:
    Vet egentligen inte vad som är skillnaden mellan vaxning och att ta bort med pincett, men just håret i ansiktet har jag hört att man helst inte ska ta bort med pincett. Att vaxa går ju jättefort och det är smidigt då det tar några veckor för håret att växa ut igen.Raka absolut inte i ansiktet, håret blir fler och grövre också. Jag rekommenderar som sagt tråd eller att du vaxar.
  • cizzin

Ja, pincett och vaxning är samma sak.. men grejen är att ansiktet är ett hormonbetingat område. Drar man ut roten stimulerar det hårväxten = grövre hårstrån. Men det gäller endast ansiktet.
    Använder man rakyvel "huggs" hårstrået av och känns grövre.. men det blir aldrig mer hårväxt.
    Sedan ska man inte hålla på och raka, vaxa, noppa allt för mycket själv i ansiktet.

Svar på tråden Hår på hakan! permanent borttagning