• Nina 77

Rökt kalkon/skinka

Hur är det med rökt kalkon/skinka som man köper färdig förpackad, kan man äta det?

Är det ingen mer som tycker det är lite väl mycket att tänka på, jag kan alls inte hålla ordning på vad det nu var jag skulle och inte skulle äta. Våra mammor hade nog inte så mycket förbud och vi blev ju friska barn : )

• Svar på tråden Rökt kalkon/skinka
  • trembla

Har inte hört talas om att det skulle vara farligt!!!

• Cinnalinna

klart du kan äta det

gå in på www.slv.se (livsmedelsverkets hemsida)

deras lista för gravida är den ENDA man ska följa

• Tigerlilly08

Klart du KAN äta det - men livsmedelsverkets lista säger ju att man bör ha viss försiktighet med rökt vakumförpackat kött pga risken med listeria. (där produkten kommit i kontakt med listeria EFTER tillagning). Listeria dör annars vid upphettning till 70 grader.

Själv började jag undvika rökt skinka när jag fått veta att jag var gravid - men den rökta vakumförpackade skinkan löper egentligen lika stor risk att vara kontaminerad med listeria som en sallad - och hur mycket nojja är egentligen bra?

Numera nöjer jag mig med att hålla mig från opastöriserade saker och gravad/rökt fisk/kött som har legat länge i vakumförpackning.

• Alle

Nyligen hittades listeria i ett parti rökt skinka från Eldorado, och jag kommer inte att äta deras vaccade produkter mer under grav.
    Men välkända etablerade märken äter jag, dock inte efter att halva bäst före-tiden passerats.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • sjuttiosexan

Håller med om att det är mycket att hålla reda på! Man har väl precis hunnit vänja sig när det är dax att föda

Svar på tråden Rökt kalkon/skinka