• Anonym (livrädd)

Hål i varje tand?

Imorgon ska jag till tandläkaren, har inte varit där på typ 5 år. Har pluggat och absolut inte haft råd (felprioriteringar, jag vet...). Saken är den att jag är livrädd att jag ska ha hål i varje tand, har massa tandsten och vissa lagningar har släppt.

Är så rädd att jag kommer bli dåligt bemött och att de är fördömande. Fy fan vilken ångest jag har, sitter här och gråter! Någon i samma situation? Har haft ångest över att gå dit i typ ett år nu, har tänkt på det varje dag att jag måste boka tid.
    Men nu har jag banne mig gjort det iaf. Ville bara skriva av mig lite...

• Svar på tråden Hål i varje tand?
  • Anonym

om du är rädd för tandläkaren ska du vara nog med att borsta tänderna och använda tandtråd pluss flour. då får du inga hål :)

• Anonym

Jag hade inte heller varit hos tandläkaren på flera år, ekonomin här också..
    Jag hade sån ångest inför att gå dit, mina tänder är inte i bästa skick precis. Men det var bättre än jag trodde! Jag hade bara ett hål. Sen skulle jag behöva fixa en hel del säkert, men det akuta var bara ett hål.
    Jag var också livrädd för bemötandet. Och hon var väl inte världens gulligaste tandläkare, men hon var inte grinig iaf. Jag gick dit och försökte tänka på att det alltid finns dom som har mycket värre tänder, det hjälpte lite iaf.
    Lycka till!

• firhilwen

När jag tog mod till mig att gå till en tandläkare efter att ha väntat i ca 10 år på en kallelse från Folktandvården som aldrig dök upp så berättade jag för min tandläkare att jag har tandvårdsrädsla och höll på att skratta ihjäl mig när han talade om att det hade han också!!!

Berätta om hur du känner dig så får du ett trevligare bemötande vågar jag nästan garantera!

• Anonym

Det går nog bra. Har aldrig hört om någon som blivit dåligt bemött eller fördömd hos tandläkaren. Jag förstår dock din oro. Jag får lätt hål i tänderna och när jag var yngre fick jag massvis med hål. När jag blev äldre, 19-20, så började jag få sån ångest över mina tänder och började skämmas varje gång jag skulle till tandläkaren. Jag började borsta tänderna även en gång på dagen, typ efter lunch, drog ner på kaffe och tedrickandet, använder alltid tandtråd på kvällen osv. Nu har jag väldigt sällan hål, typ aldrig, har haft ett par början till hål i flera år som jag lyckats hålla efter så de har inte behövt lagas, ändå får jag ångest varje gång jag ska till tandläkaren för jag är så rädd att jag ska ha fått hål som behöver lagas.

Tandläkare är proffesionella så du behöver inte vara orolig att de ska fördömma dig.

Om du har dålig ekonomi och bor i en stad där det finns en tandläkarhögskola så brukar de ha elevmottagningar. Alltså sistaårsstudenterna har mottagning där de gör praktik. Min syster har gått och fått rotfyllning på en sån mottagning, de är jätteduktiga och det kostar bra mycket mindre än hos folktandvården.

• nennan74

I "umgdomens dar" gick jag inte till tandläkaren på 7 år!! Gick typ när jag var 17 och nästa ggn var jag 24... Hade kanske tur men tandläkaren var jättebra, absolut inte fördömande, men så tjänade han ju en hacka oxå Hade 7 hål som jag fick komma o laga i 3 omgångar men efter det har jag sett till att gå dit en ggn om året - och jag går fortfarande till samma tandläkare. Lycka till - och oroa dig inte alltför mycket, det ordnar sig!!

• Anonym (livrädd)

Tack snälla för era uppmuntrande ord! Ska försöka sova lite nu... På sätt och vis känns det skönt, jag har faktiskt tagit steget att våga gå dit nu. Det får bli som det blir.

• nennan74

Hur gick det? Hade du några hål? Hur var tandläkaren?
    Hoppas det gick bra!

• Anonym (livrädd)

Hade 3 hål + tandsten som måste fixas, inte så farligt som jag trodde! Tandläkaren var jättetrevlig och inte det minsta dömande. Ska fixa det nästa vecka, så skönt att det är gjort nu! Är jätteglad att jag vågade gå dit tillslut. Nu blir det till att gå varje år i fortsättningen!

• nennan74

Dom har säkert sett värre saker än så Skönt o ha det gjort?!
    Om du "gillade" tandläkaren så be dom kalla dig 1 ggn om året.
    "Lycka till" nu

• Anonym (Samma sits)
    Anonym (livrädd) skrev 2007-07-11 23:15:50 följande:
    Imorgon ska jag till tandläkaren, har inte varit där på typ 5 år. Har pluggat och absolut inte haft råd (felprioriteringar, jag vet...). Saken är den att jag är livrädd att jag ska ha hål i varje tand, har massa tandsten och vissa lagningar har släppt.Är så rädd att jag kommer bli dåligt bemött och att de är fördömande. Fy fan vilken ångest jag har, sitter här och gråter! Någon i samma situation? Har haft ångest över att gå dit i typ ett år nu, har tänkt på det varje dag att jag måste boka tid.Men nu har jag banne mig gjort det iaf. Ville bara skriva av mig lite...
    Jag har varit i precis samma sits som du!!! Hade inte varit hos tandläkaren på 6 år och har verkligen haft mycket mycket ångest över detta och trott precis som du att jag hade hål i varenda tand och att det skulla kosta över 10000 kr att fixa allt. Tog mod till mig nu i början av sommaren och beställde tid. Jag fick komma till en jättetrevlig tandläkare och blev jättebra bemött. Var också jätteorolig över bemötandet då jag har dåliga erfarenheter sedan tidigare. Tandläkaren hade inga åsikter om att jag inte gått och undersökt mig på så länge och sa bara att det är lätt hänt att det blir så när man är ung och pluggar och kanske flyttar runt det viktiga är ju vad man gör själv. Nu har jag lagat två tänder, dragit ut en visdomstand, tagit lite tandsten och är helt klar! Jag har tecknat ett frisktandvårdsavtal nu och känner mig verkligen som en helt ny människa! Var inte ledsen över detta nu utan ta tag i det istället och om du nu mot all förmodan skulle hamna hos någon otrevlig tandläkare strunta i det, det är ju din hälsa det handlar om och du kommer må så mycket bättre av att få eventuella skador reparerade! Lycka till!
    Kramar
  • Anonym (Samma sits)

Oj så sen jag är såg att du redan varit Generad. Men visst känns det skönt att få det gjort!

Svar på tråden Hål i varje tand?