Anonym (livrädd) skrev 2007-07-11 23:15:50 följande:
Imorgon ska jag till tandläkaren, har inte varit där på typ 5 år. Har pluggat och absolut inte haft råd (felprioriteringar, jag vet...). Saken är den att jag är livrädd att jag ska ha hål i varje tand, har massa tandsten och vissa lagningar har släppt.Är så rädd att jag kommer bli dåligt bemött och att de är fördömande. Fy fan vilken ångest jag har, sitter här och gråter! Någon i samma situation? Har haft ångest över att gå dit i typ ett år nu, har tänkt på det varje dag att jag måste boka tid.Men nu har jag banne mig gjort det iaf. Ville bara skriva av mig lite...
Jag har varit i precis samma sits som du!!! Hade inte varit hos tandläkaren på 6 år och har verkligen haft mycket mycket ångest över detta och trott precis som du att jag hade hål i varenda tand och att det skulla kosta över 10000 kr att fixa allt. Tog mod till mig nu i början av sommaren och beställde tid. Jag fick komma till en jättetrevlig tandläkare och blev jättebra bemött. Var också jätteorolig över bemötandet då jag har dåliga erfarenheter sedan tidigare. Tandläkaren hade inga åsikter om att jag inte gått och undersökt mig på så länge och sa bara att det är lätt hänt att det blir så när man är ung och pluggar och kanske flyttar runt det viktiga är ju vad man gör själv. Nu har jag lagat två tänder, dragit ut en visdomstand, tagit lite tandsten och är helt klar! Jag har tecknat ett frisktandvårdsavtal nu och känner mig verkligen som en helt ny människa! Var inte ledsen över detta nu utan ta tag i det istället och om du nu mot all förmodan skulle hamna hos någon otrevlig tandläkare strunta i det, det är ju din hälsa det handlar om och du kommer må så mycket bättre av att få eventuella skador reparerade! Lycka till!
Kramar