• Anonym (nnn)

8000 i bara bidrag från CSN?

Väljer och lägga frågan i känsligt då svaren kan vara känsliga.

Kan man verkligen få bara bidrag från csn om man som ensamstående mamma ska studera?
    En kvinna jag känner säjer att hon ska studera och att hon då slipper ta lån övht från csn och att hennes bidrag,allt som allt,blir 8000 i månaden?
    Jag trodde nog att hon som alla andra får låna och nöja sej med bidragsdelen som är på knappt 2000?Eller 2000 och lite mer då,just för hon har barn.Men hela 8000 och ingen lånedel alls?

Kvinnan menar alltså att tack vare att hon har ett barn som ensamstående får alla dessa bidrag och att dom sammantaget uppgår till 8000 kronor och inga lån alls från csn utan bara bidrag?
    Kan det vara möjligt det?

• Svar på tråden 8000 i bara bidrag från CSN?
  • Anonym

Jag läser på universitetet och tar ut fullt studielån och studiebidrag, är ensamstående med 3 barn och får totalt 8.148 kr per månad.

Största delen av pengarna som jag får är alltså lån som ska betalas tillbaka.

• Anonym (???)

Hon har nog fått det hela om bakfoten! Har pluggat med flera ensamstående mødrar och før dem gæller samma villkor som før oss andra. (iaf nær jag pluggade). De fick en liiiite større bidragsdel som de kunde søka, likaså med lånedelen - men inga "helbidrag" så att de slapp lånedelen inte!

• Alexandra84

Ja det finns ju nåt bidrag du kan få från komunen istället för att du tar lån, men vilka regler som gäller där vet jag inte.
    Annrs så är det ju om man får från csn, jag fick ca 7300kr i månaden lån+studiebidrag+ett tillägg för att jag hade barn (men jag är inte ebsamstående).
    Hon har inte räknat med bostadsbidrag och barnbidrag med då?

* Hampus 051002 * Hannes/Julia BF 070904 *
  • Anonym

Kollade nu på mina sidor på CSN - av mina 8.148 kr så är 4.800 kr lån och 3.300 kr bidrag.

Tror tyvärr att din kompis har missförstått något.

• nikki79

jag får 7000 i bidrag från csn

• Janna84

Det gäller inte alla studenter med barn direkt... Här kommer några urklipp från CSN:s hemsida:

Bidrag - en generell och en högre nivå
    Typografisk luft
    I studiemedlet finns det två bidragsnivåer:
    Typografisk luft
    Punkt i listaen generell nivå på 34,5 procent av totalbeloppet - 632 kronor
    i veckan vid heltidsstudierTypografisk luftPunkt i listaen högre nivå på 82 procent av totalbeloppet - 1 474 kronor i veckan vid heltidsstudier.
    Allmänna villkor för det högre bidraget
    Typografisk luft
    Det högre bidraget kan du få från och med det år du fyller 25 år. När vi får in din ansökan kommer vi automatiskt att pröva om du har rätt till det högre bidraget. Du behöver alltså inte söka det själv. Riksdagens anslag för det högre bidraget är begränsat och vi kommer att bevilja det högre bidraget i den ordning som ansökningarna kommer in och så länge anslaget räcker.
    Typografisk luft
    Villkor för det högre bidraget på högskolenivå
    Typografisk luft
    På högskolenivå kan du få det högre bidraget för:
    Typografisk luft
    Punkt i lista*högst 60 poäng på utbildningsprogram som leder fram till en yrkesteknisk examen i byggnadsteknik, industriell teknik, handel, kontor eller storhushåll och restaurang under förutsättning att högskolan anordnade programmet 1994 (yrkesteknisk högskola - YTH).Typografisk luftPunkt i lista*utbildning till specialpedagogexamen och specialpedagogisk påbyggnadsutbildning till en sådan examen eller en motsvarande äldre examen.

Gravid i vecka 36
  • nikki79

det höga bidrag på 5800 sen resten tillägg för jag har barn

• Anonym (nnn)

Ingen aning vad hon menar och om hon missförstått.
    Men hon påstår alltså med bestämdhet att hon INGA lån alls kommer och behöva ta? Det är ju denbiten jag inte fattar???
    HUR få bidrag så pass man ingen låne del nånstans behöver ta?:o)
    Och då ändå få ut 8000 i månaden??????

• Maraschino

Jag pluggade ett tag och fick ut över 5000 i bara bidrag från CSN, men jag var då 25 och studerade på gymnasienivå. Det är kanske det bidraget hon pratar om!? Jag tog inget lån under det året jag pluggade.

• Anonym

Det låter ju väldigt förmånligt att få hela 8 000 kr i bidrag när hon bara har ett barn dessutom. Det är alltså vad jag fått ut i både lån och bidrag som ensamstående med tre tonåringar.

Pluggar hon på gymnasienivå eller universitetsnivå?

Svar på tråden 8000 i bara bidrag från CSN?