• Hanniz

Har aldrig gjort smörgåstårta! Hjälp mig!

Jaha, ska nu försöka ge mig på att göra en egen smörgåstårta. Himla smarrigt med köpe, men kan var kul att prova själv.

Hur gör du? Gör du allt själv, botten osv?

Vad har du för fyllning och garnering?

Ge mig era bästa tips!

• Svar på tråden Har aldrig gjort smörgåstårta! Hjälp mig!
  • Maria40

Mina föräldrar brukade göra sånt förr. Det jag kommer ihåg var att de köpte brödet i affären förmodligen för att det skulle vara enklare.
    Men, en viktig sak var att göra iordning tårtan, inte "toppgarneringen" men alla fyllningar emellan och lägga ihop den dagen innan så att det skulle få "dra" och bli gott.
    Toppgarneringen pyntade de med någon timme innan servering.

• Panna82

Min pappa gör världens godaste! Han köper vanligt formbröd istället för landgång för att det är mycket billigare. En fyllning består av tonfisk, purjölök och citron. Den andra av ägg, majonäs, kaviar och dill. Garnera kan man göra med vad som helst. Godast är det med lax och räkor.
    Den blir godast om den får stå en dag.
    Lycka till!

• Granbarr

Jag använder polarkaka och gör min smörgåstårta av.
    Gör den också dagen innan så den blir saftig och god!

• Granbarr

Glömde...
    En del bagerier säljer även bottnen till smörgåstårtan så man kan göra den själv.

• Ilonasmamma

köp formfranska eller landgångsbröd

som fyllning har jag cremefraiche, majonäs,bostongurka i nästan lika delar, mindre majonäs o boston. Ägg och skinka hacka´r jag i oxå.

eller så kan du göra med tonfisk dill o citron, men ha o lite mjukost då osxå.

garnera med valfritt, rullade skivor av ost skinka eller lax, skivad citron.

• Trogga

Köper oftast bröd.

Gör röror med koktlax, gräddfil, lök kryddor

Räkor, ägg gräddfil, stenbitsrom, dill, kryddor

Tonfisk, gräddfil, rödlök, kryddor

Skinka, gräddfil, äpple, purjolök, senap, kryddor

Leverpastej, bostongurka, gräddfil

renkött, pepparrot, gräddfil, lök, kryddor

Ovanpå brukar jag ha gräddfil med lite majonäs, ev lite senap. Sen garnerar jag efter vilket innehåll tårtan har. Gräddfil kan bytas ut mot annan gegga, jag brukar välja bort majonäs helt.

Bara din fantasi sätter gränser

En rakad perser ser väldigt grotesk ut
  • Bluescreen

Det är supersnyggt att bygga lite "högt" ovanpå tårtan! Mycket ska det vara på

Ta en bild sen och visa oss! =) Lycka till!

• Trogga

Slår ett extra slag för röran med lax i, har ännu inte träffat någon som inte gillat den.

Om det finns veggisar kan man finhacka olika grönsaker och oliver blanda i lite fetaost, eller färskost.

En rakad perser ser väldigt grotesk ut
  • Hanniz

Oj va mycket tips! Får nog göra lite olika då och hoppas att det blir bra! Tackar så hemskt mycket för att tips!

Svar på tråden Har aldrig gjort smörgåstårta! Hjälp mig!