• Hanniz

Chipsgratäng? Har du provat?

Har hittat ett recept här på FL på en chipsgratäng. Det finns säkert olika recept, men jag ville bara höra om någon provat?

Chipslåda

2 Pers

Ugn: 200 grader

200g Sourcream & Onionchip
    1 bit fläskfilé (Ca500g)
    ost

stuvning:
    2 msk margarin
    4 msk vetemjöl
    4 dl mjölk
    Salt och Peppar

Gör så här:
    Häll chipsen i en ungsform
    Skär fläskfilén i cm tjocka skivor, stek dem, Salt & Peppar
    Lägg fläskfilén som ett lager över chipsen.
    Stuvning:
    Smält margarinet i en kastrull.
    Tillsätt vetemjöl och rör om med en visp/trägaffel.
    Tillsätt mjölken lite itaget och låt koka upp mellan spädningarna.
    Låt koka 2-3 min, rör om hela tiden, tillsätt salt och peppar.
    Häll stuvningen som ett lager över chips och fläskfilé.
    Skiva ost över.
    Låt stå i ugn i 10 minuter eller tills osten blir gyllenbrun.

Som sagt, har du provat och vad tyckte du? Eller om du inte har provat, ka du tänka dig att prova?

• Svar på tråden Chipsgratäng? Har du provat?
  • Ellah

Usch, nej, det lät inte gott.

• Bubblan84

Min sambo brukar göra...fast med grillchip..o en annan sås..blir kanongott...chipsen blir som potatisskivor..suveränt gott med grillsmaken :)

• Sthmtjej

Usch. Säger jag med tyvärr. Potatisgratänt är i regel inte direkt smalmat, och att sen byta ut potatis mot chips låter lite för maffigt för min del...

• Liten Mjau

Jag gillar inte denna maträtt. Min svärmor gör den ibland, även med kyckling. Det är inte heller gott.
    Men jag tycker du ska testa TS. Du kanske gillar den!

• Ellah

Just såsen - stuvningen i detta recept, låter extremt tråkig och smaklös. Men det kanske är så att gratängen får all sin smak från chipsen...

• lia76

som med alla recept kan man juh piffa upp med extra kryddor än just de som står i receptet

Men tror oxå att nästan all smak kommer från chipsen.
    Så då ska man nog ta chips som man verkligen gillar
    Och som har mycket smak i sej

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Fröken Inga

Lät onyttigt och mysko men det kanske är gott. Vore kul att prova. Blir chipsen mjuka?

Ellah
    Var du något bättre recept.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • lia76

Ingredienser 4-6 port.: 1 msk margarin1 röd lök2 finrivna morötter500 g blandfärs1 burk passerade tomater5 msk tomatpuré5 dl vatten1 buljongtärningoregano eller basilikaVit grundsås:2 msk margarin2 msk vetemjöl4 dl mjölksaltpeppar1 påse med valfria chipsriven lagrad ost

Så här gör du:Börja med att tillreda köttförssåsen: Bryn margarin i en gryta, tillsätt hackad lök och morötter. Lägg i köttfärsen och bryn alltsammans. Tillsätt tomater, tomatpuré, vatten och buljongtärning. Låt alltsammans småputtra under lock i 30-45 minuter. Krydda med örtkryddor och smaka av med salt och peppar.Tillred en vit grundsås: Smält margarin, rör i mjöl och späd med mjölk. Låt småkoka cirka 5 minuter och smaka av med salt och peppar.Smöra en gratängform.Börja med sås och varva sedan med köttfärs, chips och sås. Avsluta med ett lager ost.Obs! Om du använder kryddstarka chips, var försiktig med salt och peppar.Grädda i 225 grader varm ugn tills rätten har fått fin färg, cirka 30 minuter. 

-------------------------
    Det här behövs till ca 4 port:
    1 påse (200 gr) vanliga lättsaltade chips 2 burk tonfisk i vatten 1 stor burk champinjoner 1 påse riven ost mjöl grädde salt och peppar lite socker i svampstuvningen
    Gör så här:
    1. Slå en påse chips i en ugnssäker form (behöver inte smörjas). 2. Smula över den avrunna tonfisken. 3. Gör en champinjonstuvning och bred över. 4. Strö över en påse riven ost. 5. In i ugnen ca 200 grader i 50 minuter. Servera gärna en pizzasallad till.
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Googels

Chipsggratäng gör mej nostalgist, när jag var i yngre tonåren var vi några kompisar som bjöd hem varandra på mat ibland och en av tjejerna hade gjort just en chipsgratäng.

Som jag kommer ihåg var den helt OK, men det var ju som sagt ett antal år sen dess, och som tonåring hade man kanske lite annorlunda smak än vad man har som vuxen och försöker tänka på att äta nyttigt

• Fidelis ad urnam

Nu har jag provat chipsgratäng med fläskfilé och cambells champinjonsoppa blandat med mellangrädde över och nja,,,,
    Vi sa som så att på en skala mellan 1-5 får det en 2:a

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Irres mamma

Chips i maten låter inte gott!

• Cinderellla

Här är ett annat recept.

Pepparchips filé.
    Fläskfilé, pepparchips, tjockare svampsoppa typ cambels lr va det heter

Lägg fläskfilén i ugnsform i skivor, lägg på chipsen o häll på såsen/soppan.

ca 225 grader tills det är färdigt.

Jättegott med potatis och grönsallad till!!

(¯`°?.¸ ღStolt mamma till Tova -05 & Théodore -07ღ ¸.?°´¯)
  • Fidelis ad urnam

det var det sistnämnda receptet jag provade igår och som sagt, ingen höjdare.
    Som älsklingen sa:
    "Inget fel på smaken direkt men konsistensen är som att äta gamla saggiga chips"

Men prova gärna

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
Svar på tråden Chipsgratäng? Har du provat?